Junitrafiken krävde 60 dödsoffer

NYHETER

Största antalet dödsolyckor på 10 år

STOCKHOLM

Juni blev en svart trafikmånad. Inte sedan början av nittiotalet har så många dött i trafiken.

Närmare sextio allvarliga olyckor med dödlig utgång inträffade under juni månad. Minst tretton personer dödades redan under första helgen varav många av offren var unga.

- Vi har inte den slutliga statistiken för juni månad men det handlar om mellan 55 och 60 dödsfall. Vi var redan tidigt under månaden uppe i ett stort antal dödsfall, säger Thomas Lekander på Vägverkets trafikantavdelning.

Det sextiotal personer som omkommit i trafikolyckor under juni månad är betydligt fler än samma månad i fjol då 44 personer omkom. Nittiotalets mörkaste siffror är från juni 1992 då 110 människor miste livet i trafiken.

Flera frontalkrockar

Lastbilar har varit inblandade i flera av dödsolyckorna. En person omkom efter en kollision mellan två lastbilar i Jönköping och en kvinna i Kalmar omkom sedan hon kolliderat med en lastbil. I Stockholm avled en 59-årig kvinnlig cyklist sedan hon blivit överkörd av en långtradare och ytterligare en kvinna förolyckades sedan hon krockat med en lastbil i Tibro. Ett ungt par omkom i helgen sedan de frontalkrockat med en lastbil på E18 norr om Brottby.

Flera personer har förolyckats vid frontalkrockar mellan personbilar, bland annat i Tierp där två unga kvinnor och en man omkom vid en trafikolycka på E4. Det har även skett flera singelolyckor samt olyckor där traktorer och cyklar varit inblandade.

- Det går inte åt rätt håll. Över tid ser man ju att trenden går åt fel håll och det skärper ju allvaret i statistiken, säger Anders Lie, trafiksäkerhetsspecialist på Vägverket.

Det finns flera orsaker till att sommarmånaderna drabbas hårt av trafikolyckor. Enligt Thomas Carlsson, mediechef på NTF, beror det på att många människor är i rörelse och att det dricks mer alkohol.

Anders Lie på Vägverket är bekymrad över bilisternas övertro på trafiksituationen.

- Det är torrt på vägarna och det ger bilister en övertro på sin förmåga. Vi reser dessutom mer på vägar med höga hastigheter och vi är fler i bilen, säger Anders Lie.

Förare måste ta mer ansvar

- Vägverket planerar mer och mer för olyckor i stället för inför olyckor, säger en uppgiven Anders Lie och betonar att mycket återstår i säkerhetsarbetet.

Säkerhetsexperter och poliser betonar också att förarna bör ta ett större ansvar.

- Det pratas mycket om att bygga bort farorna längs vägen, men jag tycker att man också ska lägga mer ansvar på förarna. Att de anpassar hastigheten och gör det de faktiskt är skyldiga att göra - både mot sig själva och andra på vägen, säger Fredrik Ståhle, trafikpolis i Stockholm.

Även Thomas Carlsson på NTF betonar föraransvaret.

- Man får hoppas att folk följer de tre grundläggande råden. Att använda bälte, hålla farten och inte dricka alkohol i samband med bilkörning.

Anna Kakuli/TT