Nyheter

Han säljer Skåne på sexklubb

avStaffan Lindberg

Landstingschef på pr-resa hosporrkungen Berth Milton i Barcelona

1 av 3 | Foto: Foto: PRIVAT
STRIPPAN DANSAR FÖR DIREKTÖREN Landstingsdirektören var på pr-resa för Region Skåne i Barcelona när han hamnade på en porrshow. Han följde med upp på scenen när strippan dansade. Där fortsatte hon showen och satte sig i knäet på honom. ”Det var så pinsamt. Man känner sig som en idiot ibland”, säger han.

MALMÖ. Här visar den landstingsanställde direktören upp Skåne för världen – på Berth Miltons porrfest i Barcelona.

Politikerna drar ner på sjukvården samtidigt som de låter tjänstemännen resa jorden runt för miljontals skattekronor.

– Man känner sig som en idiot ibland, men det får man ta, säger direktören.

Runt trehundra män trängdes med en handfull kvinnor inne på nattklubben Bailen 22 i Barcelona. Det bubblande gratisvinet flödade, stämningen steg.

Det var den 17 februari 2009 och den årliga mobilmässan pågick för fullt i staden. På dagarna minglade tiotusentals besökare i väldiga mässhallar.

Nätterna igenom ordnades det fester överallt.

Men värden på Bailen 22 var inget vanligt IT-företag. Utan porrjätten Private Media Group, ledd av svensken Berth Milton, tillsammans med konsultfirman som utvecklar företagets sextjänster i mobilen. Milton var själv på plats och minglade på festen.

Den landstingsanställde direktören, med ansvar för att utveckla näringslivet i Skåne, var en av gästerna. Han gick runt, skakade hand med andra män och delade ut visitkort med Region Skånes rödgula logotyp, enligt personer som var på plats.

– Han försökte sälja in Region Skåne, samtidigt som han blev allt mer berusad, säger en festdeltagare.

Strax efter midnatt klev en rysk kvinna upp på scenen. Hon började långsamt ta av sig kläderna. Landstingschefen ställde sig vid sidan av scenen.

– En stund senare ser jag honom gå upp för att få en ”lap dance”, säger en besökare.

Vad gör en landstingsanställd direktör hos Berth Milton i Spanien? För att förstå det måste vi blicka tillbaka i tiden. Men också se framåt.

År 2020 ska Skåne vara EU:s mest innovativa region. Det har politikerna bestämt. Och vägen dit får kosta.

De senaste tio åren har den del av Region Skåne som jobbar med att utveckla näringslivet fått växa sig större och har i dag ett åttiotal anställda.

Hårda sparkrav

Under samma period har sjukvården utsatts för hårda sparkrav.

I december 2007 tvingades Sylvia Resch, chef för akutdivisionen på universitetssjukhuset Mas i Malmö, att uppmana anställda att dra ner på kvaliteten i vården för att klara besparingarna.

Ett drygt halvår senare, i september 2008, valde samma landstingspolitiker att tillsammans med Skånes kommuner starta ett helt nytt dotterbolag – Invest in Skåne. Företaget, som ska locka utländskt kapital till Skåne, har vuxit snabbt och har i dag 16 anställda, enligt den egna hemsidan.

Årsnotan: 105 miljoner

Det är inte det enda exemplet.

I fjol tvingades den avdelning på Trelleborgs lasarett som vårdar patienter i livets slutskede att göra sig av med två sjuksköterskor och två undersköterskor för att klara sparkravet på en och en halv miljon om året.

Samtidigt bröt sig Skåne loss från det gemensamma EU-kontor som delats med Blekinge och Småland. Och hyrde ett eget kontor på en av Bryssels dyraste adresser med flera arbetsplatser och ett stort mötesrum.

Årshyran: en och en halv miljon.

Det första året stod kontoret tomt.

Totalt lägger Region Skåne ner 105 miljoner i år på att utveckla näringslivet. Pengarna hämtas från de egna skattebetalarna, staten och EU. Till det kommer stora separata näringslivskontor i kommunerna Malmö, Lund och Helsingborg.

Pengarna läggs i hög utsträckning på flygbiljetter. Här är en mindre del av de konferenser och seminarier tjänstemännen på Invest in

Skåne kommer att resa till i år.

Medicinsk teknik i Dubai i januari och San Francisco i februari. Bioteknik i Milano och Sydkorea i mars. Medicinskt seminarium i Shanghai i april.

Peking och Israel i maj. Washington i juni, Boston i september. Och så tillbaka till Sydkorea i september.

Väljer fel resmål

Resandet har fått kommunerna i Skåne att reagera.

– Att lägga så mycket tid och pengar på långa resor är fullkomligt obegripligt, säger en tjänsteman i en stor skånsk kommun.

– Man skulle vinna på att fokusera mer, säger Mats Helmfrid (M), kommunalråd i Lund.

Företagare i Skåne som Aftonbladet har talat med anser Region Skåne väljer fel länder.

– Vårt absolut största handelsutbyte är med Danmark och Tyskland. Så har det varit under väldigt lång tid, säger Dan Andersson, ordförande för Företagarna i Malmö.

Han tror inte tjänstemännen skapar något nyföretagande över huvud taget.

– Att vara företagare sitter i huvudet. Det går inte att skapa livskraftiga företag med bidrag, säger han.

Som entreprenör vet han hur dyrt det är att åka på mässor.

– Jag hoppas de kan se sig själva i spegeln efteråt och säga att det var värt det.

Vad får skåningarna för sina skattepengar? I regionens egna rapporter är de konkreta resultaten få. Målet, att skapa tillväxt, anses helt enkelt för svårt att mäta.

Christine Axelsson (S) är andra vice ordförande i regionala tillväxtnämnden. Hon kritiserade den senaste årsredovisningen i fullmäktige i mars.

– Allt jag såg var projekt efter projekt. Var femte ung person är arbetslös i Skåne. Jag vill veta vilka insatser som gjorts för att pressa tillbaka den. Vad det här har gett.

Christine Axelsson väntar ännu på svar.

Under tiden fortsätter den landstingsanställde direktören på bilden och hans kollegor att resa jorden runt – för att visa Skåne för världen.

”Inte en sexshow”

När Aftonbladet når honom uppger han att han gick till festen för att samtala med en konsult på det IT-företag Private Media har anlitat. Något han också gjorde.

– Jag hoppades att han skulle etablera sig i Skåne, säger han. Den andra biten visste jag inte. Men jag fick reda på det. Att det var Private.

Fast det framgår tydligt på inbjudan.

– Private Media sa inte mig något då. Sedan har jag förstått att det var någon porrkung i Stockholm.

Du kände inte till Berth Milton?

– Det sa inte mig någonting.

Den landstingsanställde direktören hävdar att han bara stannade på festen i en eller en och en halv timme.

– Det var väl inte riktigt min grej.

Vi har bilder på dig inifrån festen.

– Ja. Det var en strippa som pekade ut mig. Sedan blev jag uppsläpad på scenen. Efter det gick vi. Senare var det ren porrshow, med sex och grädde och så. Det fick vi höra.

Hur blev du ”uppsläpad” på scenen?

– Hon, stripteasekvinnan, tog mig i handen och drog mig upp på scen.

Varför tackade du inte nej?

– Det var så pinsamt. Massa killar jag kände stod där och så. Man känner sig som en idiot ibland, men det får man ta.

Tycker du att det var förenligt med ditt jobb?

– När jag såg var det var, nej. Men jag hade inte koll på vad det var för fest.

Han påpekar han att bara var projektledare när det hände – och inte chef.

– Jag hamnade på ett ställe jag inte ville vara på. Och vi gick sedan, innan det blev sexshow.

Fast det ser onekligen ut som sexshow på bilderna.

– Det är en kvinna som är topless. Det är inte sexshow. Sexshow, det kan jag berätta, det är män och kvinnor och grädde. Det ena är striptease, det andra sexshow. Är det inte skillnad?

Har det hänt fler gånger på tjänsteresa?

– Nej.

Sveriges kommuner och regioner satsar stort för att locka företag att etablera sig hos just dem. De reser världen runt för att göra reklam för sig själva. Ingen vet hur många hundratals skattemiljoner som varje år läggs på marknadsföringen – eller om den ens fungerar. Samtidigt har sjukvården tvingats till hårda sparpaket. Aftonbladet granskar de regionala kampanjresorna. Sverige marknadsförs i USA, Asien, Europa – och på sexfest hos porrkungen Berth Milton.