Nyheter

Regeringens bilskrots-pengar räcker inte

NYHETER

Tiotusentals bilägare riskerar att bli utan ersättning för sina gamla bilar

4 000 kronor lovar regeringen för din rostiga gamla bil.

Men det är först till kvarn som gäller när de nya skrotreglerna börjar gälla nästa vecka.

– Pengarna räcker till 30 000 bilar men det finns cirka 300 000 fordon som uppfyller kriterierna, säger Mikael Andersson på Vägverket.

Kristian Gustafsson med en av sina potentiella skrotbilar.
Kristian Gustafsson med en av sina potentiella skrotbilar.

Det kan bli rusning till landets bilskrotar när de nya reglerna träder i kraft den 1 juni. För regeringens utlovade pengar till den som lämnar in sin uttjänta miljöovänliga bil är begränsade.

– Det senaste beskedet är att det finns runt 140 miljoner kronor i bilskrotsfonden, säger Mikael Andersson, pressinformatör på Vägverkets trafikregister till aftonbladet.se.

140 miljoner som beräknas räcka till 30 000 begagnade bilar. I hela Sverige finns runt 300 000.

Först till kvarn

– Sedan finns det en osäkerhetsfaktor eftersom även kommunerna ska kunna söka pengar ur fonden för egna skrotbilskampanjer.

Hur många kommuner som är intresserade och hur många bilägare som kommer lämna in sina gamla fordon vet ingen. Det är bara en sak som är säker. De 140 miljonerna kommer att ta slut.

– Det är först till kvarn som gäller, och det har man varit tydlig med från regeringens håll, säger Mikael Andersson.

Enligt honom har Vägverket den senaste tiden blivit nedringt av undrande bilägare. Hur fungerar de nya reglerna? Vart ska man vända sig och hur ska man göra?

En av de som undrar, och som inte tänker ta några risker, är Kristian Gustafsson i Tierp. Han är ägare till två potentiella skrotbilar.

Större producentansvar

– Jag kommer att åka ner till bildemonteringen och lämna in en av mina bilar tre dagar i förväg för att vara på den säkra sidan, säger han till aftonbladet.se.

– Men den andra bilen, som går lite bättre, törs jag inte lämna in förrän jag har ringt till Vägverket och frågat om det finns några pengar kvar. Får jag inga pengar kommer jag att fortsätta köra min gamla bil utan katalysator, säger Kristian Gustafsson.

De nya reglerna innebär att producenterna får större ansvar för att gamla bilar skrotar. Den som lämnar in sin begagnade bil kommer inte längre att behöva betala något, men kommer inte heller att få någon ersättning efter att de 140 miljonerna i bilskrotsfonden har tagit slut.

Det här gäller från 1 juni

Johanna Melén

ANNONS

Allt för din bästa vän 😺 upp till 30% på Djur hos MEDS!

Extern länk från MEDS

Beställ här

Publisert:

Aftonbladet

/

Nyheter