”Osmakligt”

NYHETER

RFSL rasar mot affischerna mot homoäktenskap

Foto: Väcker ilska Bevara äktenskapets kampanj i tunnelbanan är inte populär hos RFSL. ”Den är osmaklig och stötande”, säger Jerry Adbo, ordförande för RFSL Stockholm.

Budskapet i reklamen i tunnelbanan är ”Bevara äktenskapet: Mamma, pappa, barn”.

– Kampanjen är osmaklig och stötande för homo- och bisexuella, säger Jerry Adbo på RFSL.

De röda affischerna i tunnelbanan har fått många att reagera starkt.

– Det är förskräckligt att den här typen av kampanj tillåts i det offentliga rummet, säger Jerry Adbo, ordförande i RFSL Stockholm.

Stockholms lokaltrafik, SL, har regler som styr vilka budskap som får förmedlas i tunnelbanan.

Ingen tobak

Foto: Björn Holmberg

Tobaks- och alkoholreklam är inte tillåtet. Inte heller reklam som ”kan uppfattas som stötande eller sedlighetssårande eller sårande mot folkgrupp”.

– Vi tycker inte att texten ”Mamma, pappa, barn” är så stötande att vi skulle dra in kampanjen, säger Björn Holmberg, presschef på SL.

– En och annan kan säkert tycka den är stötande, men reklamen påstår en sak som är gällande lagstiftning.

Om en nazistisk organisation framfört samma budskap, hade de då fått annonsera hos er?

– Det är en hypotetisk fråga. Vi kommer inte någonsin att ta in en annons som stimulerar till att behandla homosexuella eller andra folkgrupper på något som helst negativt sätt.

Viktig debatt

Men organisationen, Bevara äktenskapet, vill ju förhindra homo- och bisexuella från att ha samma rättigheter som heterosexuella: att ingå äktenskap.

– Det här är en fråga som är uppe till politisk debatt. Vi tycker det är viktigt att den debatten kan föras och att vi kan bidra till att den opinionsbildningen kan ske, säger Björn Holmberg.

Jerry Adbo menar att reklamkampanjen på ett osmakligt sätt förstärker heteronormen samhället.

– Och det är den normen som leder till våld och förtryck mot homo- och bisexuella personer. Genom att säga att ”Mamma, pappa, barn” är normen gör man allt annat till abnormt, säger han.