Jens, 56, körde in i lastbil som stod stilla i backe – dog

Den utlandsregistrerade EU-trailern kom inte upp för den glashala backen: ”Blir så förbannad”

avGustaf Tronarp

NYHETER

Solen stod lågt och vägen var glashal.

Tvåbarnspappan Jens Moberg hann aldrig upptäcka att lastbilen framför honom knappt rörde sig framåt i uppförsbacken.

Kollisionen blev våldsam – och 56-åringen dog omedelbart.

– Det är så synd att han inte fick vara kvar och njuta av livet, säger sonen Tobias.

Det var en strålande vacker vintermorgon när Jens Moberg satte sig i bilen och lämnade hemmet på Alnön utanför Sundsvall.

Jens arbetade som maskinsäljare på Lantmännen. Eftersom det var torsdag skulle han köra till Hudiksvall för att bemanna organisationens kontor på orten.

Men 56-åringen nådde aldrig fram till sin destination.

Omkring två mil söder om Sundsvall körde Jens in i en framförvarande lastbil. Kollisionen blev mycket kraftig.

– Han dog omedelbart. Det så hemskt att man saknar ord, säger Alexandra Bergström, chef för trafikpolisen i Västernorrland.

1 av 3 | Foto: PRIVAT
56-årige Jens Moberg skulle köra till kontoret i Hudiksvall när han kolliderade våldsamt med en nästan helt stillastående lastbil. Han dog omedelbart.

”Hamnade i stor chock”

Det var mamma Annika som gav Tobias det fruktansvärda beskedet.

– Hon ringde och sa att pappa hade omkommit i en trafikolycka. Jag hamnade i en stor chock. Det var ofattbart när jag fick höra det, och det är fortfarande ofattbart.

Exakt vad som hände innan kraschen är oklart. Omkring 100 meter efter olycksplatsen blir vägen enfilig. Vittnen har uppgett att Jens blinkade och lade sig bakom lastbilen.

– Vi kan ju inte fråga honom, men med stor sannolikhet hann han inte se lastbilen eller så uppfattade han inte att den körde så långsamt. Solen stod väldigt lågt så det var svårt att se ordentligt, säger Alexandra Bergström.

Kollisionen inträffade i en svagt lutande uppförsbacke. Det var mycket halt på vägen vid tillfället, och lastbilen var olastad. Den kombinationen blev ödesdiger.

– På grund av underlaget hade fordonet mycket svårt att ta sig uppför backen, säger Alexandra Bergström.

Polisens utredning har visat att lastbilen nästan stod helt stilla vid olyckstillfället. För Jens var det som att köra in i en vägg.

– Jag blir så förbannad på att det inte finns några krav på att man måste varna andra trafikanter när man krypkör på en motorväg. Alla lastbilar borde ha rejäla blixtljus bak som går på när de kör onormalt långsamt, säger Tobias.

”Borde stoppas från att köra på våra vägar”

Lastbilen var en utlandsregistrerad EU-trailer. Det är ett ekipage med en kort dragbil, två hjulaxlar och ett direktkopplat släp. Sådana lastbilar är mycket vanliga på kontinenten, men hos svenska åkerier är de sällsynta.

Konstruktionen gör att EU-långtradarna klarar vinterväglag sämre än de svenska motsvarigheterna. På senare år har utländska lastbilar varit inblandade i en lång rad olyckor i Sverige, vilket har lett till krav på att fordonstypen ska stoppas.

Polischefen Alexandra Bergström betonar att ingen är misstänkt för något brott i samband med olyckan där Jens Moberg dog. Hon stämmer dock in i kritiken mot EU-lastbilarna.

– Vi undersökte båda fordonen kort efter krocken, och inget av dem hade några brister, säger hon.

– Generellt så tycker jag att tvåaxlade lastbilar borde stoppas från att köra på våra vägar. Men det går inte att klandra enskilda förare. Man bör vända sig till politikerna eftersom det är de som stiftar lagarna.

Infrastrukturminister Tomas Eneroth har tagit upp frågan med EU-kommissionen. Men för Jens familj i Sundsvall är det redan alldeles för sent.

– Det är så synd att han inte fick vara kvar och njuta av livet, säger Tobias.

Så många trafikolyckor sker årligen 00:29
ARTIKELN HANDLAR OM