Nya loggan sågas av experterna

NYHETER

’Allann, alianen, vad står det egentligen?’

1 av 4 | Foto: Foto: BJÖRN LINDAHL
Klär i orange Färgen på alliansens nya logga är den samma som på Fredrik Reinfeldts vinnarslips från valet 2006. Men i stort sett allt annat än färgen sågas av experterna Ernst Billgren och Karin Frisell.

Alliansen.

Det är alliansens nya logga.

– Det är ingen logga, säger konstnären Ernst Billgren.

Regeringspartierna har skaffat sig en ny grafisk profil inför valet.

Orange var färgen på den liberala revolutionen i Ukraina och på Reinfeldts vinnarslips redan 2006. Den hänger med.

Men i övrigt är det ett nytt typsnitt med blandade versaler och gemener. Aftonbladet frågade två experter: Hur bra är egentligen den nya loggan?

Texten ser festlig ut

– Det är inte riktigt en logotyp. De har skrivit ut hela ordet, riktigt kraftfulla logotyper är oftast ganska emblematiska, som en trafikskylt eller flagga. Man behöver inte läsa dem, säger konstnären Ernst Billgren.

Han tar Nikes och Tre Kronors symboler som goda exempel – och ger alliansens logga två och ett halvt plus:

– Det är ingen logotyp, men texten ser festlig ut.

Karin Frisell, art director på reklam­byrån Forsman & Bodenfors, har svårt att läsa vad det står:

– Allann, alianen, vad står det egentligen?

Betyget – ett plus

Hon säger att loggan är ett försök att tvätta bort gubbstämpeln och bli ungdomlig och folklig.

– Men det känns bara som chefen som spexar till det på julfesten med en snurrande fluga till kostymen, säger hon.

Ett plus, blir betyget:

– Med nya loggan har de tappat i seriositet och koppling till sina ursprungliga logotyper, i såväl färg som form.