ÖB:s flygtrots slutade i haveri

Foto: till afghanistan ÖB Sverker Göransson ville flyga till Afghanistan med regeringsplanet. På startbanan gick nosstället sönder.
NYHETER

ÖB trotsade den svenska flygvarningen och flög med regerings-planet till Afghanistan.

Men flygningen slutade i totalt haveri – och sannolikt en dyr affär för staten.

I slutet på april begärde Högkvarteret att överbefälhavare Sverker Göransson skulle flygas till Mazar-i-Sharif i Afghanistan. Men flygenheten på Bromma avrådde eftersom det svenska regeringsplanen inte klarar att flyga i krigshärjade områden. Då kom en tydlig order från försvarets ledning: Ni måste flyga ändå; Högkvarteret tar på sig den högre risken, skriver Dagens nyheter.

Det hela slutade i haveri när flyget skulle taxa ut till startbanan på Marmalflygplatsen utanför Mazar-i-Sharif och körde på en ramp så att nosstället gick sönder.

En dyr affär

Haveriet ser nu ut att bli en dyr affär för svenska staten. Sannolikt kommer planet att monteras ner och skickas till USA för reparation till en hög kostnad, uppger tidningen.

Utreds internt

Men chefen för flygvapenavdelningen och ansvarig företrädare för flygningen, Micael Bydén, säger att planet visst lämpade sig för att flyga till Afghanistan.

– Motsvarande civila flygplan används av andra operatörer som flyger till och från Afghanistan så är det är inte konstigt att också vi kan flyga dit, säger Micael Bydén till DN.

Nu utreds händelsen internt i stället för av Statens haverikommisson som vanligtvis utreder haverier.