”Kan inte lägga smink på ett skitigt ansikte”

NYHETER

Experten sågar Röda Korsets strategi att klara krisen

Röda Korset kommer få svårt att rädda ryktet.

Speciellt om man använder fel strategi.

– Man kan inte lägga smink på ett skitigt ansikte, säger medierådgivaren Paul Ronge.

Kriserna och skandalerna har avlöst varandra det senaste året.

Men medan den förre kommunikationschefen Johan af Donner åtalats för att ha svindlat bort 7,7 miljoner kronor tror hans efterföljare på jobbet, Andreas Jansson, 38, som börjar sin tjänst den första juni, att det ändå går att återställa hjälporganisationens rykte.

– Min plan är att lära känna kollegorna och sedan tillsammans jobba fram en strategi med dem. Men det går att rädda Röda Korsets rykte, absolut, säger Andreas Jansson, till Aftonbladet.

Hur kommer strategin se ut?

– Det får vi se, men det som jag tror att vi kan göra är att påvisa och kommunicera nyttan med Röda Korset mer – och på ett annorlunda sätt – än tidigare.

”Alla vet nyttan”

Men taktiken får tummen ned av medierådgivaren Paul Ronge.

– Det är dumheter. Alla vet nyttan med Röda Korset, men vad spelar det för roll om människor är rädda att kronorna de ger inte går till ett barn på Haiti som lever på en dollar om dagen, utan att de fylls på American Express-kortet som någon unge fått av pappa att roa sig med på Stureplan?

Han menar att Röda Korset istället ska satsa på att ”tvätta ansiktet”.

– Man kan inte lägga smink på ett skitigt ansikte. Om det är lera där under kommer det fortfarande att se illa ut. Man måste tvätta sig först, säger han och fortsätter:

– Det viktigaste är att förklara för människorna hur det här bedrägeriet kunde hända och visa alla saker man gjort för att det aldrig ska kunna upprepas. Ta det här med tjänstebilarna, till exempel. Både förre kommunikationsdirektören och generalsekreteraren körde jaguarer. Hur är det ens möjligt att man kan ha den sortens fordon som tjänstebil när man jobbar för en hjälporganisation?

”Alla kan rädda anseendet”

Ett annat problemområde anser han vara Röda Korsets konferens, som väckte ont blod hos många medlemmar.

– Även där måste man ta tjuren vid hornen, säga att ”vi är glada att media uppmärksammade det här, vi har nu bestämt att si och så många kronor är vad vi ska ha konferenser för, och våra tjänstebilar är numera av det här slaget.”

Samma fråga som till Röda Korset. Kan man rädda deras anseende?

– Aboslut. Alla kan rädda sitt anseende. Om man gör det på rätt sätt.