H&M får kritik igen – för barntröjor med hjältebudskap

1 av 3 | Foto: Skärmdump från hm.se
NYHETER

Klädjätten H&M utsätts för kritik mot sina barnkläder igen. Bara några veckor efter den senaste stormen får de nu kritik för ett par tröjor. På en tröja från killkollektionen står det ”True hero” (sann hjälte) och på en tröja från tjejkollektionen står det ”Girl hero” (flickhjälte).

”Våra döttrar är INTE några tjejhjältar. De är lika mycket ’riktiga hjältar’ som våra söner”, skriver nu medlemmarna i gruppen Annonsrådet på Facebook.

En grupp på Facebook som heter Annonsrådet har som syfte att begränsa spridning av sexistisk reklam i digitala medier. Gruppen har över 10 000 medlemmar och de riktar nu skarp kritik mot H&M.

Anledningen? Klädjätten säljer tröjor till barn med tryck som flera i gruppen menar är tvivelaktiga. En tröja som riktar sig till pojkar har texten ”True hero”, som alltså betyder sann hjälte. Men sedan finns det en annan tröja riktad till flickor med texten ”Girl hero”, vars betydelse istället är flickhjälte.

“Ett krav från Annonsrådet är att ni på global nivå inleder ert jämställdhetsarbete genom att utbilda er personal i jämställdhets- och inkluderingsfrågor samt att ni tillsätter en intern utredning för hur ni kan undvika att ta fram könsdiskriminerande produkter. Våra döttrar är INTE några tjejhjältar. De är lika mycket ’riktiga hjältar’ som våra söner”, skriver Annonsrådet i ett inlägg i sin egen Facebook-grupp.

Tidigare kritik mot H&M

Det är inte första gången den svenska klädgiganten får kritik för sitt utbud av barnkläder. För några veckor sedan fick de kritik för en produktbild som visar en svart pojke som har på sig en tröja med texten ”Coolest monkey in the jungle” (som betyder coolaste apan i djungeln).

”H&M har tappat förståndet och mig som kund. Den här reklamen är opassande och rasistisk”, skrev till exempel en person på Twitter då.

ARTIKELN HANDLAR OM

H&M