Aftonbladets partiledardebatt vinner fint pris

Tv-succén är ett faktum.

Aftonbladets webbsända partiledardebatt tog hem pris på Riagalan ikväll.

– Lärare har hört av sig och berättat att eleverna börjat prata politik i klassrummet, säger Lotta Folcker, programchef på Aftonbladet TV.

Tv-producenternas pris till årets interaktiva program gick till Aftonbladets partiledardebatt under Riagalan på torsdagskvällen.

I en storslagen satsning tillsammans med OTW sändes programmet på webben tretton dagar innan riksdagsvalet i höstas. Det var den första onlinesända partiledardebatten i Sverige och gjorde succé med över en miljon startade strömmar.

– Det var ett modigt program av Aftonbladet att genomföra eftersom vi lyfte partiledarna från tv-studion upp på scenen och ställde till med ett riktigt spektakel. Det var häftigt att se hur starkt det kan bli när hela Aftonbladet jobbar mot samma mål, säger Lotta Folcker, programchef på Aftonbladet TV, direkt efter prisutdelningen.

Unga valde ämnena

Programmet riktade sig till unga väljare, bland annat genom att de fick välja vilka ämnen som skulle debatteras av partiledarna, som ställdes i strålkastarljus på en scen – inför storpublik.

– Vi jobbade hårt strategiskt med att få in en publik som vanligtvis inte kollar på den här typen av program. Den roligaste responsen är lärare som hört av sig och berättat att eleverna börjat prata politik i klassrummet, och det känns stort, säger Lotta Folcker.

Tiotusentals tweetade

Karin Magnusson, som även var nominerad i kategorin årets profil online, programledde partiledardebatten och minns speciellt hur många som pratade om debatten på sociala medier. Hon är glad över att juryn tagit hänsyn till genomslaget i sin motivering.

– Under partiledardebatten skickades 17000 tweets med vår hashtag och vi är jätteglada över det. Vi gjorde någonting som var mycket större än Aftonbladet gjort tidigare, och vi tog ut ett ämne som kan tyckas tungt men som nu gjordes väldigt lätt, säger hon.

Var priset väntat?

– Nej, det var så himla bra nominerade och väldigt hård konkurrens. Det roliga är att vi vinner med en partiledardebatt i en genre där konkurrensen är nöje och underhållning, det visar att det går att göra.

De andra nominerade programmen i vinstkategorin var BarenPopUp av Strix och SverigeQuizen av STO-CPH. Partiledardebatten var även nominerat i kategorin årets program online.

Publisert:

ÄMNEN I ARTIKELN