Ringde ambulans – fick luren i örat

NYHETER

Dödssjuk kvinna fick vänta 25 minuter på ny ambulans

En 23-årig man från Malmö ringde på måndagskvällen ambulans sedan hans mamma fallit i hop med svåra bröstsmärtor. Men i stället för att skicka ambulans började operatören tjafsa med honom och slängde sedan på luren.

I måndags kväll hade den 23-åriga mannen från Malmö varit och tränat. Han mötte sedan upp sin mamma och yngre syskon för en grillkväll vid amfiteatern i stadsdelen Lindängen, skriver sydsvenskan.se.

23-åringen försvann i tio minuter och när han kom tillbaka var mamman mycket dålig. Hon var yr och hade förlorat känseln i vänster arm och vänster ben.

Ville prata med mamman

23-åringen ringde 112 för att få dit en ambulans.

- Operatören ställde en massa frågor och det förstår jag att han måste göra. Men när jag skrev "för helvete, ni måste kunna skicka hit en ambulans" sa han att han ville prata med min mamma. Jag sa att hon inte kunde prata, men det brydde han sig inte om, säger han till sydsvenskan.se.

23-åringen frågade därefter efter operatörens namn för att kunna göra en anmälan, men då slängde operatören luren i örat på honom.

Ambulans kom – efter 25 minuter

I stället började 23-åringen och hans syskon att släpa mamman mot hemmet. En läkare kom utspringande och konstaterade att mamman hade mycket hög puls och svårt att andas.

Ett nytt försök att ringa ambulansen gjordes. Efter att operatören ställt frågor sade han att de skulle glömma vad hans kollega tidigare sagt och att han skulle skicka en ambulans direkt, säger 23-åringen till sydsvenskan.se.

25 minuter efter första samtalet kom en ambulans och körde mamman till sjukhuset, där hon genomgått en rad undersökningar. Fler undersökningar väntar under onsdagen.

Lars Engerström som är chefsläkare vid SOS Alarm Sverige, säger att det kan ha varit rätt att inte skicka ambulans i första läget eftersom det inte fanns några hot mot vitala signaler, som andning till exempel.

- Inte som framkom då. Jag tror det hela beror på en kommunikationsmiss. Det hade varit bra om sonen tagit kontakt med SOS så vi kunde ha fått prata med honom och förklara hur det fungerar, säger Lars Engerström.

Anna Lindström