Coronapandemin

Kaoset på vaccincentralerna efter bokningsmissen

Av: 

Elle Kari Karlsson

NYHETER

Vaccinsugna stockholmare försöker hitta kryphål för att kringgå andradoskaoset.

Det har skapat en lätt kaosartad situation på vaccinationscentralerna.

– Det uppstår mycket tjafs och personliga påhopp vilket bryter ned personalen, säger sjuksköterskan Anna Falk.

Aftonbladet har i flera artiklar rapporterat om andradoskaoset i huvudstadsregionen. En app som kraschar, boknings–sms som dröjer och förvirring kring möjligheten att boka in sig på dos 1 en andra gång.

Efter TV4:s uppgifter om att det går att ”komma runt” bokningskaoset genom att boka in sig för dos 1 igen, vilket även publicerades i Aftonbladet blev situationen på vaccinationscentralerna lätt kaosartad.

Vaccinsugna stockholmare begav sig till vaccinationscentralerna, men fick vända i dörren.

– Det uppstår dessutom mycket tjafs och personliga påhopp vilket bryter ned personalen, säger sjuksköterskan Anna Falk som jobbar på en av Stockholms vaccinationsmottagningar.

Uppgifterna stämmer alltså inte. Det går inte att boka in sig på dos 1 och få sin andra dos. Det som i stället händer är att det blir extra jobb för personalen som måste förklara varför de inte kan ge dos 2.

”Man behöver respektera vad som gäller”, säger Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg.
”Man behöver respektera vad som gäller”, säger Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg.

”Helt oacceptabelt beteende”

Anna arbetar normalt som djursjukvårdare, men har tagit tjänstledigt för att rycka in i vaccineringen. Flera av hennes kollegor jobbar extra utöver sina heltidsjobb, andra har avbrutit sin föräldraledighet eller har börjat jobba igen efter pensionen. De vill alla hjälpa till för att vi ska ta oss ur pandemin, säger hon.

– Vi har ingen egen vinning i att neka folk. Men det går inte att jobba ordentligt när folk kommer dit och försöker smita före.

Stockholms vaccinsamordnare Magnus Thyberg har tidigare sagt till Aftonbladet att regionen inte utvecklat någon ”blockeringsfunktion” i appen, utan att de utgår från att folk vet om vilken dos de ska ha.

– Vi lägger ett stort ansvar på våra medborgare, säger han nu och lägger till att det finns gott om tider för vaccination och upprepar att man får ett sms när det är dags för andra dosen.

Att funktionen inte helt enkelt tagits bort beror på att regionen ”behöver göra saker väldigt ordningsamt för att inte skapa patientsäkerhetsproblem”, enligt vaccinsamordnaren.

Att besvikna vaccinsugna stockholmare tar ut sin frustration över vaccinatörerna är dock oacceptabelt, säger Magnus Thyberg.

– Det är ett helt oacceptabelt beteende. Man behöver respektera vad som gäller.

En av vaccinmottagningarna, Fållan 10 i Slakthusområdet i Stockholm.

Ligger före tidsplanen

Nu erbjuds alla som är 45 år eller äldre vaccin i Region Stockholm. Totalt 168 559 personer ingår i gruppen, och vaccinviljan tycks vara hög: redan efter några minuter kraschade appen på sedvanligt sätt.

–Som vanligt när vi öppnar för ny grupp vill vi be om lite tålamod när det ska bokas tid i appen Alltid Öppet, säger Magnus Thyberg.

Att regionen ligger ”före sin egen tidsplan” innebär att tekniken inte alltid hängt med i kapacitet och framförhållning, enligt Thyberg. Det har skapat oro, framförallt för bokning av dos två. Men nu fungerar funktionaliteten, slår han fast.

Vaccinatörerna lägger kontinuerligt upp tider, berättar han. Att det tagit längre tid mellan att nya åldersgrupper får boka in sig beror dels på att grupperna är stora och vaccinationsvilliga, dels på att fler och fler samtidigt behöver sin andra dos.

20 000 sms för bokning av andra dosen har skickats ut denna vecka. Nästa vecka skickas ännu fler. För att inte ”tappa farten” planerar regionen för att öppna ytterligare två mottagningar. I månadsskiftet öppnar bokningen för gruppen 40-44 år.

Magnus Thyberg kan ännu inte ge besked om när bokningen för nästa grupp, 30-39–åringar drar igång. Däremot säger han att när den gruppen är avklarad planerar regionen att öppna upp för samtliga över 18 år.

Regionen planerar att öppna ytterligare två mottagningar, för att inte ”tappa farten”.

Öppnar ”informationshubbar” i särskilda områden

Skillnaden i vaccinationstäckning mellan utrikes och inrikes födda är fortfarande ett problem, inte minst i huvudstadsregionen.

För att nå upp till samma nivåer behövs ännu mer jobb från regionerna, har statsepidemiolog Anders Tegnell tidigare sagt till Aftonbladet.

Region Stockholm har jobbar intensivt med frågan, enligt Magnus Thyberg. Mycket fokus har legat på att göra information om vaccination tillgänglig på flera olika språk. Dessutom ska man göra telefonbokningen mer tillgänglig. I helgen öppnar ”informationshubbar” i särskilda områden med låg täckning. Flerspråkiga hälsoinformatörer och hälso- och sjukvårdsmedarbetare kommer att finnas på flera platser för att kunna beskriva vacciner och nyttan med dem.

ANNONS

REA: Upp till 50% på Nike - fynda kläder, skor och allt du behöver till träningen!

Extern länk från Nike

Gå till rean

Publisert:

LÄS VIDARE

Nya fiaskobesked från Region Stockholm

ÄMNEN I ARTIKELN

Coronapandemin

Coronaviruset

Region Stockholm

Stockholm

Covid-19