Mysteriet med Estonias försvunna fena löst – upptäcktes nära hålet

Av: John Granlund

Publicerad:
Uppdaterad:
Meyervarvets ritning över M/S Estonia sedd från sidan.
Meyervarvets ritning över M/S Estonia sedd från sidan.

M/S Estonias nya fenstabilisatorer skulle ge färjan en jämnare gång i havet men har pekats ut för att ha en koppling till haveriet.

Teorier som förts fram är att bogvisiret – eller en ubåt – ska ha träffat fenan och att detta skulle gett upphov till hålet i skrovet.

Men dokumentärfilmarna uppger nu att den fenstabilisator som beskrivits som försvunnen finns kvar i närheten av hålet.

Bara månader innan färjekatastrofen lades M/S Estonia in på varv i finländska Nådendal i januari 1994.

Fartyget fick då sina två stabilisatorer utbytta mot ett par moderna, utfällbara, fenstabilisatorer från ett företag i Skottland.

Enligt den officiella haverirapporten har överlevande berättat om hur babords fenstabilisator stack rakt upp när Estonia lade sig på sidan i havet.

M/S Estonia fick nya fenstabilisatorer installerade i början av 1994.
Fenstabilisatorerna kan fällas ut från fartyget vid storm för att fartyget ska gå jämnare i sjön.

Men ingen har sett styrbords fenstabilisator.

– Den har beskrivits som försvunnen och det har funnits vissa oklarheter kring den, säger Olle Rutgersson, Estoniaexpert och professor i skeppsbyggnadsteknik.

Mysteriet med fenstabilisatorn har gett upphov till flera teorier under årens lopp.

Att det skulle ha bildats en luftficka i bogvisiret som flutit en kort stund efter att det lossnat och då stött i styrbords fenstabilisator som skadats och i sin tur perforerat skrovet.

Att en ubåt kört på fenstabilisatorn och därmed också skadat Estonias skrov vilket orsakat det snabba sjunkförloppet.

Men nu faller teorierna till marken.

Dokumentärfilmarna från Discovery som dykt med undervattensrobot vid vraket uppger att styrbords fenstabilisator syntes tydligt under filmundersökningen av Estonia.

– Stabilisatorfenan sitter lite under (hålet, reds. anm.) och den såg vi också. Den var infälld, säger Linus Andersson, expert på undervattensundersökningar och som var med vid inspelningen.

Foto: DISCOVERY NETWORKS NORWAY/DPLAY
Regissören och journalisten Henrik Evertsson.

Regissören och journalisten Henrik Evertsson som ligger bakom den avslöjande dokumentärserien säger att stabilisatorfenorna var oskadade och att man valde att fokusera på den stora skadan i skrovet vid klippningen.

– Vi har ganska mycket klippfilm och har koncentrerat oss på den här stora signifikanta skadan som inte lät sig förklaras rakt av och det är den vi har arbetat med och låtit experter analysera, säger han.

Olle Rutgersson överraskas över att fenstabilisatorn är infälld i Estonia i nuläget.

– Det är konstigt att den är infälld. De borde ha varit utfällda men man vet ju inte riktigt vad som har hänt i slutskedet, om den kanske automatiskt fälldes in i samband med att maskinerierna stängdes av, säger han.

Han har under veckan sagt att han tror att hålet uppstod i samband med att Estonia slog i botten, och vidhåller sin teori.

– Om fartyget har slagit i midskepps så har hela tyngden tagits på mitten där lerlagret är bara fyra-fem meter. Då har det blivit en sådan skada som har legat mot botten. Och som man aldrig har sett, säger han.

Foto: BJÖRN EWENFELDT / TT
Olle Rutgersson, Estoniaexpert och professor i skeppsbyggnadsteknik.
Foto: Anders Wiklund / TT
M/S Estonias bogvisir.

PODD Allt om nya Estonia-uppgifterna

Aftonbladet Daily pratar med regissören bakom dokumentären.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på Lyssna-knappen

Publicerad:

LÄS VIDARE