Kry anklagas för att lura till sig patienter

Av: Adam Westin

Publicerad:
Uppdaterad:

Kry har startat en ny vårdcentral i shoppingcentret Gallerian i Stockholm.

Över 10 000 personer har bytt till den – men vårdappen anklagas för vilseleda patienterna.

– Jag anser att Kry gör det här på ett systematiskt sätt, säger Ylva Sandström, ordförande för Distriktsläkarföreningen i Stockholm.

Den 1 september invigde Kry en vårdcentral i Gallerian, ett shoppingcentrum i centrala Stockholm.

Sedan dess har över 10 000 Stockholmare ”listat sig” på den nya vårdcentralen. Det är en mycket snabb expansion. Kry har även vårdcentraler på stadsdelen Östermalm, i Lund, Malmö och Nyköping. De har också tagit över en kedja med 14 vårdcentraler i Sverige.

Kry har öppnat en ny vårdcentral i Gallerian.
Foto: KRY
Kry har öppnat en ny vårdcentral i Gallerian.

”Väldigt lätt att ta fel”

I förra veckan började läkaren Ylva Sandström, ordförande för Distriktsläkarföreningen i Stockholm, få larm från läkarkollegor.

Patienter hade ”råkat” lämna sin gamla vårdcentral i samband med att de bokat videomöten hos Kry. Nu var i stället Kry den vårdcentral som patienterna hörde till.

– Jag loggade själv in på Kry-appen och tittade hur det såg ut. Och det är ju väldigt lätt att ta fel, det står inte tydligt att man på det här sättet väljer bort den vårdcentral som man har, säger Ylva Sandström.

Foto: PRIVAT
Läkaren Ylva Sandström.

I samband med att man till exempel vill boka ett videomöte i Krys app kommer följande budskap upp, tillsammans med en bild på Krys ansvariga läkare:

”Vi på Kry kan behandla det mesta via video, men ibland behövs en fysisk undersökning. Nu har vi öppnat en vårdcentral nära dig. Lista dig hos oss, så kan vi boka en tid till dig på vårdcentralen om du skulle behöva det”.

Tappar pengarna till Kry

Man kan trycka på ”Välj Kry” eller ”Inte just nu”. Men om man väljer Kry, godkänner villkoren och signerar med BankID, så har man bytt vilken vårdcentral man hör till.

– Häromdagen hade vi flera patienter som kontaktade oss för att boka recept, boka tid eller liknande. När vi sa att de numera var listade hos Kry blev de jätteförvånade, sa: ”jag var på semester och behövde ett recept” eller ”jag skulle bara beställa ett coronaprov”. Patienterna förstår uppenbarligen inte innebörden av ”Välj Kry”-knappen och BankID-signeringen. Och de förstår heller inte vad det får för konsekvenser för oss, säger Sara Banegas som är verksamhetschef på Ekerö vårdcentral, en del av Praktikertjänst.

Foto: TT/Skärmavbild Kry
I Krys app kan användaren få välja mellan ”Välj Kry” och ”Inte just nu”.

”De är listiga”

Varje vårdcentral får nämligen ersättning för varje patient som de har ”listad”. För Ekerö vårdcentral rör det sig om i genomsnitt 1 500 kronor per person och år, bedömer verksamhetschefen.

Ylva Sandström, ordförande för Distriktsläkarföreningen i Stockholm, säger att Kry inte bryter mot reglerna – men har ändå lockat över patienter på ett systematiskt och tveksamt sätt.

– Kry är ju listiga. De bryter inte formellt mot några regler men uttrycker sig kanske lite vagt för att att det ska finnas utrymme för missförstånd, säger Ylva Sandström, ordförande för Distriktsläkarföreningen i Stockholm.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Regionen ser över riktlinjer

Anna Starbrink (L), hälso- och sjukvårdsregionråd i Stockholm, är i grunden mycket positiv till att Kry och andra nätläkarföretag öppnar fysiska vårdcentraler.

Men efter larmen håller hälso- och sjukvårdsförvaltningen i Stockholm på att ta fram nya allmänna riktlinjer. I ett mejl till Aftonbladet skriver de att det skett ”osedvanligt stora förändringar” under september månad och att många som bytt vårdcentral på sistone sannolikt listat sig hos Kry.

– Människor måste själva få välja var de vill vara listade, men det är också otroligt viktigt att vi som patienter förstår vad det betyder. Jag tror att begrepp som ”listning” inte är så glasklara för alla människor. Så våra medarbetare arbetar för att komma ut med tydligare riktlinjer om hur informationen till patienter ser ut, säger Anna Starbrink.

”Ska vara enkelt att lista sig”

Flera röster höjs för att man borde välja sin vårdcentral på en neutral plattform, i stället för hos vårdgivaren. Exempelvis 1177 Vårdguiden.

Men det är inte aktuellt i Stockholm, säger Anna Starbrink.

– Jag vill nog undvika det. Jag tycker att det ska vara enkelt för medborgare att lista sig, och då tycker jag den informationen kan ligga tillgängligt hos vårdgivarna. Men den måste förstås vara tydlig också. Att man kan bara vara listad hos en vårdcentral, och om man byter så lämnar man sin gamla, säger Anna Starbrink (L).

Region Stockholm uppger att 10 586 personer är listade på någon av Krys två vårdcentraler. Den ungefärliga listningsersättningen uppgår till 1,5 miljoner kronor, skriver de.

Foto: Claudio Bresciani/TT

Så svarar Kry

Kry hänvisar till att ta frågorna över mejl. Företaget svarar att informationen speglar det formulär som är godkänt av regionen. I det står det heller inte att man lämnar sin tidigare vårdcentral när man listar sig hos en ny, skriver kommunikationschefen Julia Levander.

”Självklart ska det vara ett informerat och aktivt val att lista sig och vi lyssnar på våra patienters återkoppling och justerar löpande för att göra vårdvalet mer tydligt i appen”, skriver kommunikationschefen.

Ylva Sandström, ordförande för Distriktsläkarföreningen i Stockholm, anser att ni medvetet uttrycker er vagt för att patienter ska lista sig hos er. Stämmer det?

”Nej, det finns inget självändamål för oss att ha listade patienter som inte vill vara det. Man ska lista sig på Kry för att man uppskattar att få tillgänglig och kvalitativ vård, och därför vill välja oss som sin primära vårdgivare”, skriver Julia Levander.

Kry svarar också att de för en dialog med regionen om hur riktlinjerna kan bli bättre kring listning hos Kry och andra vårdcentraler.

Publicerad: