Vitaminen många behöver när solen står lågt

Av: TT

Publicerad:
Flera grupper uppmanas ta tillskott av D-vitamin. Arkivbild.
Foto: Mark Lennihan
Flera grupper uppmanas ta tillskott av D-vitamin. Arkivbild.

Trött i vintermörkret? Då kan det vara dags att fylla på med D-vitamin. Särskilt om du undviker fisk.

När solen drar sig tillbaka blir det svårt för många svenskar att få tillräkligt med D-vitamin. Den som lider brist på vitaminen, som är ett av få vitaminer vi riskerar att få för lite av i Sverige, kan drabbas av extrem trötthet och andra negativa åkommor.

– Bland annat får vi D-vitamin via solen. Det bildas i huden när vi exponeras för solljus. Men under vinterhalvåret står solen för lågt för att produktionen ska vara tillräcklig för vårt behov. Då blir det viktigt vad man äter, säger Bettina Julin, nutritionist vid Livsmedelsverket.

För drygt ett år sedan upptäcktes att delar av befolkningen får i sig för lite D-vitaminrik mat. Sedan dess har samtliga mejeriprodukter och växtdrycker berikats med mer D-vitamin.

– Det var en åtgärd man gjorde för att man såg att det var oacceptabelt många som riskerade brist, säger Bettina Julin.

Ät fisk eller bunkra svamp

Fet fisk och äggula hör till livsmedlen med mest D-vitamin. Mindre mängder finns i kött, kokosfett och alger.

Den som undviker att äta fisk och ägg kan i stället sikta in sig på svamp. Exempelvis kantareller innehåller ungefär lika mycket D-vitamin som lax. Odlad svamp är däremot inte någon hit eftersom den ofta odlas övertäckt. Allra rikast på D-vitamin är den feta ålen, som dock är utrotningshotad.

Flera grupper uppmanas också ta tillskott av vitaminen. Det rör bland annat vegetarianer, allergiker och andra som av olika anledningar inte äter fisk.

Det är svårt att själv upptäcka D-vitaminbrist, men den som går med ett underskott en längre tid riskerar att drabbas av allvarlig sjukdom.

– Barn kan få rakit, det vill säga missformat och mjukt skelett. Men det är väldigt ovanligt i Sverige, säger Bettina Julin.

Syd eller norr spelar ingen roll

Generellt är det mellan april och september som solen stöttar upp vitaminproduktionen, då krävs å andra sidan en väldigt liten ansträngning.

– Det är inte så att man producerar mer ju mer man är i solen, det räcker med en kvart ett par gånger i veckan, om man är bararmad och inte täcker ansiktet. Det D-vitamin som har bildats av solen kan täcka en del av behovet under vinterhalvåret, säger Bettina Julin.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN