Två plan fick samma tekniska problem – tvingades nödlanda

avAdam Westin

Två charterflygningar från Göteborg mot Kefalonia samt Split har behövt landa i Malmö.

Bägge planen ska ha haft liknande tekniska problem.

De är en äldre modell av brittiska tillverkaren Avro.

– Vi har sedan en längre tid fattat beslut om att byta ut dem, säger Ulrika Matsgård på BRA.

En flight från Göteborg till Kefalonia i Grekland lyfte från Landvetters flygplats vid 06.30. Men snart identifierade piloterna ett problem.

– Det fick någon form av störning på en av de fyra motorerna. Så de ville gå tillbaka och landa för att se vad det var för något, säger Anders Larsson på Sjö- och flygräddningscentralen JRCC.

Vid 09 landade planet på Malmö Airport under kontrollerade former. 89 resenärer var ombord på flygplanet från bolaget BRA.

– De var för tunga för att kunna gå ner och landa direkt, så de fick använda upp en del av bränslet. De har legat i en och en halv timme, över Kristianstad bland annat, säger Anders Larsson.

”Har inte deklarerat nöd”

Kort därpå larmades om en nästan identisk händelse. Ytterligare ett BRA-flygplan, från flygplatsen Landvetter utanför Göteborg på väg mot Split i Kroatien, befann sig över Tyskland men tvingades vända tillbaka och landa på Malmö Airport.

– Det ska vara samma fel som på det första, motorbortfall på en av fyra motorer. Vi håller på att jobba med det ganska kraftfullt, det är något tekniskt problem men piloterna är lugna och har inte deklarerat nöd, fortsätter Lars Nilsson.

1 av 4

Vid 13-tiden bekräftade flygbolaget BRA att båda deras flygplan haft någon form av motorproblem.

– Vi utreder fortfarande vad som hänt och om det finns samband mellan händelserna, säger Ulrika Matsgård, kommersiell chef på flygbolaget BRA.

Äldre modell – ska bytas ut

Bägge planen är charterflygningar. 109 personer var ombord på den andra flighten, som landade på Malmö Airport ungefär klockan 10.

Flera personer med erfarenhet av flygplanen har uppgett för Aftonbladet att det är en äldre modell. Modellerna heter RJ100 och RJ85 av brittiska tillverkaren Avro.

– Ja, det är en äldre modell som de här fallen gäller. Som vi sedan en längre tid fattat beslut om att vi ska byta ut den sista mars nästa år, mot modernare flygplan. Det är av ekonomiska, miljömässiga och effektiviseringsskäl, säger Ulrika Matsgård.

Kan det bli aktuellt att byta ut dem tidigare än så?

– Det får bli en konsekvens av den tekniska analysen i så fall, men det finns inga indikationer på att problemet skulle vara så omfattande, säger Ulrika Matsgård på BRA.

ARTIKELN HANDLAR OM