Resenärer löste in periodkort för miljoner

TT

Publicerad 2020-07-17

Nästan 19 miljoner kronor har Västtrafik betalat ut i kompensation till kunder som inte kunnat eller velat utnyttja sina periodbiljetter på grund av coronarestriktionerna.

Resenärerna i Stockholm får vänta – på grund av ett ekonomiskt dilemma.

Västtrafik, som ansvarar för kollektivtrafiken i Västra Götalandsregionen, erbjöd under en begränsad tid (24 april till 31 maj) kunder att lösa in sina biljetter, rapporterar P4 Göteborg.

Totalt var det 4 485 privatpersoner och 1 621 företagskunder som valde att lösa in sina periodbiljetter till ett totalt värde av 18,6 miljoner.

Kollektivtrafikanter i Stockholm har däremot inte fått samma erbjudande. De resenärer som hört av sig och begärt återbetalning har hänvisats till de generella reglerna för återköp.

Samma budget

I kollektivtrafiken i huvudstaden uppstår nämligen ett dilemma. I Stockholm delar trafikförvaltningen och sjukvårdsförvaltningen budget.

– Om vi ska titta på någon form av kompensation eller återköp måste man ta pengarna någonstans ifrån. Då har vi sagt att just i detta nu så behövs alla tillgängliga pengar i sjukvården. Där är vi inte villiga att kompromissa, säger Aleksander Krajisnik, presstalesperson på SL, till TT.

Men SL arbetar på att det ska bli någon form av lösning, kompensation eller återköp.

– Det pågår ett arbete att hitta en lösning som fungerar för alla. Det kommer att bli väldigt dyrt. Vi har inte landat i om det blir återköp eller någon form av kompensation. Men frågan är inte om, utan när och hur. Det kommer absolut en lösning, säger Krajisnik.

Pendlar över bron

Skånetrafiken har, likt Västtrafik, erbjudit en del av sina kunder att återlösa biljetter. Det handlar om resenärer som under mars månad hade en periodbiljett över Öresundsbron. De erbjöds att få tillbaka ersättning för återstående dagar på samma villkor som danska DSB tillämpade för kunder som har köpt periodbiljett i Danmark.

– Orsaken var att DSB beslutade att återlösa månadsbiljetter i Danmark och då erbjöd vi samma sak, säger Mattias Hennius, presschef på Skånetrafiken.

Totalt valde drygt 3 000 kunder att få återlösa sina månadsbiljetter till ett värde av omkring 5 miljoner kronor.

En handfull kunder valde också att begära återlösning av biljetterna när Pågatågen ställdes in efter klockan 22 på vissa sträckor i maj.

Följ ämnen i artikeln