Sverigechefen på Espresso House: Många mår väldigt bra

”Det är en självklarhet att man ska få lön för arbetet man utför”

avGustaf Tronarp

Det stämmer inte att anställda på Espresso House systematiskt jobbar över utan att få betalt.

Det hävdar Stina Möller, kafékedjans Sverigechef. Möller säger också att hon ser allvarligt på det som framkommit i Aftonbladets rapportering.

– Vi har ett stort förbättringsarbete att göra framöver.

Under de senaste dagarna har Aftonbladet i en serie artiklar rapporterat om allvarliga missförhållanden på fikagiganten Espresso House. Bland vittnesmålen från tidigare och nuvarande anställda så återkommer berättelser om obetalt övertidsarbete.

– Min arbetstid tog ofta slut vid 20.15. Det tog nästan alltid två timmar till att bli klar med allt, men det fick jag ingenting för, säger Moa, som jobbade på ett fik i Mälardalen.

Stina Möller är Sverigechef på Espresso House. Hon förnekar att det förekommer systematiskt gratisarbete på kedjans kaféer.

– Nej, så är det inte, säger hon.

– Det är en självklarhet att man ska få lön för det arbete man utför. De fall där det inte skett korrekt måste vi titta på.

Foto: Espresso House
Espresso Houses Sverigechef Stina Möller.

Har drygt 3 500 anställda

Stina Möller säger att hon ser allvarligt på de anställdas vittnesmål.

– Det är mycket beklagligt, dels ur ett ledningsperspektiv men såklart främst för våra medarbetare. Det är helt klart så att i har ett stort förbättringsarbete att göra framöver.

Hur har de här problemen kunnat uppstå?

– Vi är en av Sveriges största arbetsgivare för unga människor. Vi har drygt 3 500 anställda, och min bild är att många mår väldigt bra på Espresso House. Men utifrån vad som framkommit har vi mycket att arbeta med.

Hur mycket av detta har ni känt till sedan tidigare?

– Vi har jobbat med arbetsmiljöfrågor under alla år. Arbetsmiljön är helt avgörande för våra anställdas trivsel, och den i sin tur är helt avgörande för företagets framgång.

– Men vi behöver bli mycket bättre. Vi ser oerhört allvarligt på rapporteringen, och vi har redan inlett ett arbete med att stärka upp våra utbildningar i arbetsrätt och arbetsmiljö. Det arbetet kommer vi intensifiera nu.

Vill att fler går med i facket

Få Espresso House-anställda är fackmedlemmar. Enligt Per Persson, avtalssekreterare på Hotell- och restaurangfacket, bidrar det till att förvärra problemen.

– Hade fler varit anslutna så hade situationen sett helt annorlunda ut, har han tidigare sagt till Aftonbladet.

Stina Möller uppger att hon gärna skulle se att fler går med i facket.

– Jag vill verkligen att medarbetarna ska organisera sig i högre utsträckning. Jag ser det som ett problem att facket inte når ut till fler.

Men samtidigt vittnar många om att de blivit dåligt bemötta av chefer när det visat sig att de har koll på regler och avtal?

– Det tror jag är kopplat till förbättringsarbetet vi behöver göra centralt. Vi behöver stärka våra unga ledare.

Vilken roll spelar ni i den högsta ledningen här?

– Kulturen på Espresso House är vårt ansvar. Vi måste föregå med gott exempel som ledare, och vi behöver bli ännu bättre på att fånga upp problem.

– Redan den här veckan har vi inrättat en kanal där medarbetare kan höra av sig till oss. Det har vi gjort eftersom det framkommit att anställda tvekat att ta kontakt.

Vad säger du till dem som tvekar att besöka Espresso House med anledning av rapporteringen?

– Vi i ledningsgruppen har ett jättejobb att göra. Men det finns inga som helst anledningar för våra gäster att känna sig tveksamma med anledning av detta.

ARTIKELN HANDLAR OM