Magnumfotografer sätter fokus på klimatflyktingar
Publicerad 2024-09-18
Med en fotoutställning i Kungsträdgården, Stockholm, vill kända fotografer sätta fokus på barn i utsatta områden som är på flykt från konflikter, våld och klimatförändringar. Utställningen ”Peace for all” finns på platser som New York, Hanoi, Rom, Amsterdam och Kuala Lumpur med flera andra.
Torkan i Etiopien, Kenya och Somalia är den värsta på 40 år. Redan idag har antalet människor som lever på gränsen till svält i de tre länderna mer än dubblerats sedan förra året. Det visar en rapport som Rädda Barnen gjort tillsammans med Oxfam. Klimatförändringarna slår extra hårt mot de barn som bor i konfliktområden och som redan upplever ojämlikhet och diskriminering på grund av kön, funktionsnedsättning eller ursprung.
Genom en ny världsomspännande fotoutställning har det japanska klädföretaget Uniqlo initierat en kampanj för att lyfta situationen för utsatta barn i område där konflikter, våld och torka råder. Och det gör det tillsammans med den dokumentära bildbyrån Magnum under namnet ”Peace for all”.
Skildrar barns vardagliga händelser i konflikområden
På plats vid invigningen av fotoutställningen i Kungsträdgården, Stockholm, var magnumfotografen Lindokuhle Sobekwa från Sydafrika som dokumenterat barn och ungdomar i flyktinglägret Aw - Barre i Jijiga i Etiopien.
– Jag ville dokumentera det vardagliga livet i flyktinglägret så jag gav barnen en kamera så de fick fotografera situationer där de kände sig trygga och hoppfulla. Det kunde vara vardagliga händelser eller bara spontana infall. Det blev många känslosamma situationer där familjen ofta var i centrum och representerade den trygga platsen. Många av barnen är födda i lägret men har ändå en framtidstro som är värd att lyftas, att det finns ett liv bortom horisonten, berättar han.
Peace for all är ett välgörenhetsprojekt initierat av Uniqlo för att med hjälp av kläder bidra till en positiv förändring i världen. Inom ramen för initiativet designas T-shirts av välkända designers, konstnärer och fotografer där 100 procent av vinsten från försäljningen går direkt till tre internationella humanitära organisationer: UNHCR, Rädda Barnen och Plan International, som hjälper människor drabbade av fattigdom, diskriminering, våld och konflikt. Två år efter att projektet startat har mer än fyra miljoner T-shirts sålts globalt, och 8,8 miljoner USD har samlats in.
För mer information om utställningen besök: uniqlo.com/jp/en/contents/sustainability/peace-for-all/event/magnum/