”Svårt att förstå vad maten innehåller”

NYHETER

Jordbruksministern om matproducenternas fusk

Gammal färskpressad juice och äkta vaniljglass med smak av konstgjord vanilj får jordbruksminister Eskil Erlandsson att reagera.

– Det måste vara självklart att konsumenterna aldrig blir vilseledda. Märkningen ska vara klar och tydlig och lätt att förstå för konsumenten, säger han till aftonbladet.se.

Foto: Jordbruksminister Eskil Erlandsson.

Jordbruksminister Eskil Erlandsson (c) är nyss hemkommen från en stor matmässa i Köln, Tyskland, när han över telefon svarar på våra frågor.

– Matmässan i Köln är världens största matmässa, en samlingspunkt för folk över hela världen.

Vilket var ditt främsta intryck där?

– Mitt stora intryck är hur maten på några få år har blivit påfallande internationaliserad. När jag växte upp så fanns den lokala bagaren och den lokala charkuteributiken. I dag är maten väldigt internationaliserad jämfört med hur det var för kanske tio eller tjugo år sedan. Det är samma varumärken över hela världen.

Är det bra eller dåligt?

– Det finns inget generellt svar på det. Huvudsaken är att konsumenten har valmöjligheter. Den som är intresserad av närprouducerat eller bara "äkta" råvaror och kanske vill tillaga sin mat själv ska självklart ha fortsatt möjlighet att göra det. Men de som vill ha färdiglagat ska ha tillgång till det. Som konsument ska man ha möjlighet att välja själv.

Får inte vilseledas

Eskil Erlandsson är engagerad i våra livsmedel och har funderat över problematiken med märkningen av livsmedel. Han har inte nödvändigtvis synpunkter på själva tillsatserna i maten, däremot kring hur man marknadsför vissa produkter.

– Grunden är för mig att konsumenten inte får vilseledas. Som konsument ska jag alltid ha möjlighet att välja bort.

Tycker du själv att det är lätt att förstå vad maten innehåller?

– Generellt sett nej.

Eskil Erlandsson tycker att vi som konsumenter i högre grad bör utnyttja vår makt och välja bort produkter vi inte vill ha och kanske framföra våra synpunkter till livsmedelsföretagen.

– I ganska många EU-länder finns det en stark konsumentrörelse och den påverkar ju självklart politiker att i stort sett hålla med om deras ledord. Det kanske till viss del saknas i Sverige. Vi måste utnyttja vår konsumentmakt och visa den.

Han tror att vi som konsumenter kan påverka livsmedelsproducenterna.

– Jag möter de här frågeställningarna ganska ofta i olika typer av sammankomster. Den industri som finns runt maten möter ju säkert också de här funderingarna. Det blir till slut ett konsumenttryck som gör att man ändrar sig och därmed blir det ett konkurrensmedel för den som producerar något.

Eskils ledord

Att lova en sak på framsidan av förpackningen och svära sig fri genom att hävda att konsumenten får läsa ingrediensförteckningen, tycker han inte är hållbart.

– De ledord som jag har sagt att vi ska ha inom EU är att det ska vara klart, tydligt och lätt att förstå. Den vanliga konsumenten måste veta vad man väljer att köpa eller väljer bort när man går i affären och handlar.

Nu arbetar man inom EU med att ändra bestämmelserna för att förbättra för konsumenterna.

– Vi gör en översikt över de märkningsregler som finns. Där är den svenska positionen att märkningen ska fungera så att man som konsument inte blir vilseledd. Den ska vara klar och tydligt och lätt att förstå. Exempelvis ska vi i Sverige ha märkning på svenska så vi förstår vad det är för någonting.

Det kommer dessa bestämmelser träda i kraft?

– Tidsplanen är att det runt årsskiftet ska komma direktiv och regler om hur märkning av livsmedel ska se ut.