Vilt, Vilhelmina!

NYHETER

Kommunen framröstad av aftonbladet.se:s läsare att ha bäst slogan

Vilhelminas slogan ”Vild och vacker” gick hem hos aftonbladet.se:s läsare. Med över 25 procent av rösterna vann den som bästa kommunslogan.

– Det känns ju alla tiders bra, säger Lars Ekbäck, ekonomichef på Vilhelmina kommun.

Foto: Vilhelmina kommun
Passande slogan Med "Vild och vacker" tog Vilhelmina hem segern i aftonbladet.se:s slogantävling. Här en vy över Saxnäs.

Tvåa blev ”Åsele i Lappland, dit vägarna bär” med drygt 20 procent. Bronspengen gick till Skellefteås ”Öppet, enkelt, nära".

Vilhelminas slogan har levt länge i kommunen, och orsaken till det kan vara utformningen.

– Det kan vara för att den är kort och koncis. En del andra har för långa slogans. Och så är ju Vilhelmina en otroligt vacker kommun, säger Lars Ekbäck.

Ett varumärke

Ett annat tecken på att en kommun har prickat rätt i slogandjungeln kan till exempel vara att den vinner en slogantävling på aftonbladet.se. Och att den används flitigt av kommuninvånarna.

Hur viktig är en kommunslogan?

– Den är som ett varumärke, så den är ju väldigt viktig, säger Lars Ekbäck.

Tidigare artikel

Frida Sjödin