Aktuellt får nytt utseende

Av: Mikael Stengård

Publicerad:
Uppdaterad:

Färre nyheter – mer fördjupning

Anna Hedenmo och Jarl Alfredius i nya scenografin för Aktuellt.
Foto: Bengt O Nordin/SVT
Anna Hedenmo och Jarl Alfredius i nya scenografin för Aktuellt.

I kväll får Sveriges Televisions nyhetsprogram Aktuellt ett helt nytt utseende.

Anledning: Tittarna har haft svårt att se skillnad på Rapport och Aktuellt.

Klockan nio varje kväll är vi vana med att Anna Hedenmo eller Jarl Alfredius leder oss genom världens nyhetsflöde. Men från och med i kväll är det slut på Aktuellt så som tittarna tidigare känt programmet.

Ett helt nytt utseende väntar, med ny vinjett, annan nyhetsvärdering och ny studio.

Tanken är att det fördjupande nyhetsprogrammet ska bli ännu mer fördjupande.

– Vi är fortfarande ett nyhetsprogram med ett senaste nyttblock i början av sändningen. Men annars satsar vi på två ämnen per dag, som vi fördjupar rejält, säger Aktuelltchefen Eva Landahl till aftonbladet.se.

Som en daglig version av Agenda?

– Ja, det skulle man kunna kalla det. Men tittarna ska fortfarande kunna se Aktuellt och känna att de tagit del av det viktigaste som hänt under dagen.

Den nya satsningen märks bland annat genom fler studiosamtal, längre reportage och en större användning av grafik. Samtidigt läggs ett större fokus på programledarna Anna Hedenmo och Jarl Alfredius.

– De kommer att hålla i hela sändningen med allt från påannonser och faktapresentationer till intervjuer i studion och presentation av grafik, säger Landahl.

Som en del av den nya satsningen skippar Jarl Alfredius sin slips och presenterar för första gången nyheter med uppknäppt skjortkrage.

Men inte bara slipsarna försvinner. Även A-ekonomi kastas ut från Aktuellt och tar i stället plats i Rapports 19.30-sändning.

Rapport tar även över Aktuellts sändning klockan 18.

Domen faller i kväll

Anledningen till den nya skepnaden är att många tittare haft svårt att skilja på Aktuellt och Rapport. I kväll efter premiärsändningen faller domen över den nya satsningen.

Men Aktuelltchefen Eva Landahl håller sig lugn och tror på succé.

– Vi gjorde en stor utredning för 1,5 år sedan där det framkom att 80 procent av våra tittare efterfrågade ett mer fördjupande dagligt nyhetsprogram. Det här blir ett sätt för oss att vara mer offensiva i det nya mediebruset där snabba nyheter efterfrågas på nätet och fördjupningar efterfrågas i tv.

Publicerad: