Nyheter

Hela Sverige kan drabbas

avRoland Johansson

Risk att all busstrafik stoppas av strejken

1 av 6 | Foto: anna-lena mattsson
Björn Bäckström, 18 , takläggare, Umeå:– Jag får ta cykeln till jobbet. Just nu jobbar jag i Tomteboda, åtta kilometer hemifrån. Jag tvivlar på att jag får tillbaka de 420 kronorna jag lagt ut på busskortet. Vad handlar strejken om egentligen?

STOCKHOLM/UMEÅ. Kommunal hotar med att stoppa all busstrafik i hela Sverige.

Redan nu varslar man i Stockholm, Västerbotten, Skåne – och flygbussarna.

– Vi är beredda att gå så långt som det behövs för att få ett anständigt avtal, säger Kommunals förhandlingsansvarige Bo Sandholm.

Natten till i morgon drar busstrejken i gång igen.

Nu med ett utökat varsel som också drabbar resenärer i Västerbottens län. För Stockholms del handlar det om innerstaden och de södra förorterna.

På tisdag stannar bussarna i Skåne – och nästa fredag flygbussarna i hela landet.

Kräver 1 600 kronor

Men både Håkan Pettersson, andre vice ordförande för Kommunal, och Bo Sandholm säger att man är beredd att varsla busstrafik i hela Sverige för att få igenom kraven.

De kräver en löneökning på 1 600 kronor på två år, 11 timmars vila per dygn samt maximalt 13 timmars arbete per dygn. Ingenting tyder på att varslen dras tillbaka.

– Vi har förhandlat i nio timmar och båda parter har kommit fram till att det inte går att nå varandra, säger Bo Sandholm.

Fackförbundet lägger ansvaret på arbetsgivarparten.

– Det är ingen önskvärd situation. Vi hade hellre informerat om ett nytt avtal. Vi menar att det är arbetsgivaren som är ansvarig för den skada som varslen orsakar, säger Håkan Pettersson.

I Stockholm stoppas innerstadstrafiken och i Umeå stannar all lokaltrafik från och med torsdag.

– Dessutom stoppas bussarna längs Blå Vägen till Mo i Rana i Norge och busstrafiken mellan Haparanda och Sundsvall, säger Tor

Eriksson, ekonom på Länstrafiken i Västerbotten.

”Inte dåliga löner”

Peter Jeppsson, vd på Transportgruppen, förstår inte fackförbundets agerande.

– Jag hade kunnat förstå dem om busschaufförerna haft dåliga löner. Man kan inte likställa de privata bussförarnas löner med de som jobbar för kommunägda bolag. För de privatanställda har redan en högre snittlön.