Mobilen hetare än någonsin i värmen

NYHETER

Över 4,5 miljoner besökte Aftonbladet i telefonen

Tack Orlando Bloom, Justin Bieber – och det galna vädret.

Rekordmånga svenskar läste Aftonbladet i telefonen förra veckan.

– Mobilen är i var mans hand och fortsätter bara att växa på Aftonbladet, säger Fredrik Rogberg, analyschef på Aftonbladet.

Förra veckan slog Aftonbladet nytt mobilrekord med 4 506 680 unika webbläsare. Det innebär en ökning med 43 procent jämfört med förra året. Enligt Fredrik Rogberg, Aftonbladets analyschef, är mobilen den självklara kanalen att uppdatera sig från hängmattan i sommar.

– De digitala kanalerna är starka och ger tillsammans med våra analoga kanaler en hög total räckvidd och det är både roligt och bra för oss, säger han.

Bloom, Bieber och vädret bakom rekordet

Under hela veckan fick Aftonbladet 26 miljoner mobilbesök och 127 miljoner sidvisningar.

– Mobilen är i var mans hand och vi kan vara säkra på att det är mobilen och surfplattan som är de framtida första kanalerna för nyheter.

Nyheten som engagerade läsarna mest förra veckan var skådespelaren Orlando Blooms, 37, attack på artisten Justin Bieber, 20 – vilket Aftonbladet visade en världsexklusiv film på. Och det var inte bara mellan de två superstjärnorna det hettade till. Förutom hunkbråket ville de flesta svenskar läsa om det galna sommarvädret.

– Bloom och Biebers bråk var den mest lästa artikeln i förra veckan, men det har givetvis funnits ett stort intresse för hettan, blixtar, dunder, skyfall och allt som har med vädret att göra, säger Fredrik Rogberg och tillägger:

– Såklart, skulle jag vilja säga, för det är ju en helt självklar situation att man tar upp mobilen och kollar vädret.

”Stort engagemang från läsarna”

De som öppnade Aftonbladet förra veckan läste i genomsnitt fem sidor.

– Vi har ett stort engagemang från våra läsare. Man stannar liksom inte vid startsidan utan man går vidare till våra olika undersajter som nöjet och sporten, säger Fredrik Rogberg.

Han säger att mobilanvändandet inte bara växer för att det är sommar – utan att det är en konstant uppåtgående kurva.

– Vi har egentligen slagit rekord på rekord under våren. Vi slog fyramiljonersvallen i maj och vi räknar med att mobilen fortsätter att växa, det finns ingenting som säger någonting annat, säger Fredrik Rogberg.

Räknar man ihop både mobil och desktop nådde Aftonbladet 8 822 912 unika webbläsare i de digitala kanalerna förra veckan.