Bageri startade viralt chokladbollsbråk

1 av 4

avMartin Nilsson

NYHETER

”Gissa vikten på negerbollen”.

När Lindströms bageri i Vårgårda försökte locka följare till sin Facebooksida trampade man rejält i det virtuella klaveret.

Flera gånger.

Det finns bra sätt att få uppmärksamhet på i sociala medier.

Och det finns väldigt, väldigt dåliga.

När Lindströms bageri i Vårgårda försökte locka fler följare till sin Facebooksida gick det riktigt illa. Bageriet la upp en bild på en stor (alltså, enorm) chokladboll och bjöd in till tävling.

"Gå in och gilla oss på Facebook och gissa vikten på negerbollen den som är närmast eller spot on vinner just denna delikatess. Facebooktävlingen avslutas om 10 dagar torsdag den 13 november. Kl.12.00", skrev man.

Hot om bojkott

Reaktionerna lät inte vänta på dig.

Närmare 250 människor har kommenterat inlägget.

"Med tanke på ordvalet utgår jag från att tävlingen avslutades 1963. Frågan är hur ni lyckades ha tillgång till Facebook redan då?", skriver någon.

"Skulle fan aldrig fika hos er. Är ni medvetet ignoranta och öppet rasistiska eller bara korkade?", skrev en annan.

”En ursäkt skulle vara mer klädsamt”

Lindströms tog åt sig av kritiken (nåja) och försökte (nåja) lugna folkstormen med ett nytt inlägg:

"Undra hur det kommer att se ut i framtiden när andra får bestämma vad våra bakverk i Vårgårda får heta men då låter vi väl dom göra det hoppas att dom även ändrar namnet på bruna bönor svartrot vitlök och en massa andra livsmedel som har en liten färgskala isig. Så nu säljer vi bara C-bollar och inte N-bollar", skrev bageriet.

Reaktionen?

Ännu fler kommentarer.

"Detta kan inte va på riktigt? Är ni alltså förbannade för att människor reagerar på det öppet och grovt rasistiska tilltaget? En ursäkt skulle vara mer klädsamt än ett passivt agressivt offertal...", konstaterar en person.

Fjärde gången gillt

Men skam den som ger sig.

I det tredje inlägget ber bageriet faktiskt om ursäkt.

"Jag ber om ursäkt för ordvalet i tävlingen, för vem kunde väl ana att det skulle vara så laddat. Vi ändrar namnet till C-boll eller chokladboll", skriver man - men når trots detta inte riktigt ända fram till läsarnas hjärtan:

"Men herregud, "vem kunde väl ana att det skulle vara så laddat"? Alla som inte lever som om det är 1955 kanske? Var är Facebooks ogillaknapp när man behöver den?".

"Vem kunde ana? Really? Har ni bott under en chokladboll de senaste femtio åren eller?".

Till slut verkar dock bageriet ha förstått devisen "less is more" och kryper till korset.

"Jag har gjort fel valt fel ord därför ber jag om ursäkt för det", lyder den sista uppdateringen.

”En modern touch”

Aftonbladet når bageriägaren på tisdagskvällen.

Är det även du som ansvarar för de sociala medierna på bageriet?

– Japp.

Har du lärt dig något?

– Absolut, det kan du fethaja. Jag har lärt mig min läxa och bett om ursäkt för ordvalet.

Men det här gick ju inte så bra.

– Nja, det gick rätt bra till en början. Sedan kom det en massa utomstående rasistjägare och la sig i. Då tog det för fan skruv så det hette duga.

Men kan du förstå varför människor blir upprörda?

– Egentligen ja, men egentligen inte. Hos oss har det alltid hetat negerbollar - eller chokladbollar. Men så är det tydligen inte i alla län.

Det låter som att ursäkten inte var speciellt allvarligt menad?

– Jo, självklart var den allvarligt menad. Jag har ändrat på det nu, det står chokladboll. Men folk verkar ha blivit upprörda över att jag kallar det c-boll också. Det var bara ett sätt att hitta en modern touch på det hela.

ARTIKELN HANDLAR OM