Skånetrafiken: Det har brustit i rutinerna

NYHETER

Varma bussar har prioriterats framför alkoholkontroll

Skånetrafiken kräver alkolås i alla bussar.

Men det betyder inte att chaufförerna måste blåsa.

– I så fall är det brister i rutinerna, säger Annika Bondesson på Skånetrafiken.

Sedan 2005 har Skånetrafiken haft krav på alkolås i alla bussar hos sina underleverantörer.

Men hur alkolåsen används eller om de ens gör någon nytta har man inte haft koll på.

Stadsbussarna i Hässleholm har alkolås men eftersom en person blåser upp samtliga lås är de i praktiken helt värdelösa.

”Nollställs”

– Alkolåsen nollställs efter att bussarna varmkörts, säger Annika Bondesson på Skånetrafiken.

Vi har med egna ögon sett att chaufförerna inte blåser innan de kör i väg.

– Det är inte de rutiner vi har beställt. Det är inte acceptabelt. Jag måste kolla det här och återkomma till dig. Eller så ringer någon från Nettbuss.

Den person med insyn i Nettbuss rutiner som Aftonbladet haft kontakt med säger att ingen nollställning förekommer.

”Behöver inte blåsa under hela passet”

– Om en chaufför sätter sig i bussen som är startad behöver hen sedan inte blåsa någon gång under hela passet.

Gustaf Jansson är affärschef för Nettbuss i Lund/Hässleholm.

– Det är bara att beklaga att vi har slarvat med att nollställa alkolåsen. Förarna har inte behövt blåsa och det beror på bristande rutiner.

Alkolås som inte används verkar onödiga?

– Självklart ska alkolåsen användas som det är tänkt. Under vintern har vi prioriterat varmkörningen av bussar och slarvat med att nollställa alkolåsen.

Vad händer nu?

– Från i morgon bitti kommer alla chaufförer att vara tvungna att blåsa innan de kör i väg.