Succé – på 200 sekunder

Av: Linda Hjertén

Publicerad:
Uppdaterad:

Robert Aschbergs program en tittarfavorit

Han har avslöjat politiker och granskat nazismen – allt på 200 sekunder.

Och programmet har blivit en omdebatterad succé.

– Min mage trodde på idén, och den brukar ha rätt, säger programledaren Robert Aschberg.

Den 16 september hade programmet "200 sekunder" premiär på Aftonbladets webb. I premiärprorammet avslöjades sexuella övergrepp i föreningen för Aktiva synskadade.

Satsningen är ett samarbete mellan Aftonbladet och Strix Television med Robert Aschberg som programledare. Programmet heter 200 sekunder – av den enkla anledningen att det är precis så långt.

Omdebatterat

Och det unika formatet har blivit en succé.

Störst tittning, över 255 000 klick, hade avsnittet om taxichaufförer som erbjuder körningar mot sex.

Mest debatterade har dock programmen om de svenska politikernas mutbarhet blivit.

"Roligaste att göra"

Med en riggad lyxfest avslöjade Aftonbladet/200 sekunder för några veckor sedan hur riksdagsledamöter låter sig bjudas av pr-konsulter och lobbyister. Sedan dök Robert Aschberg upp med en megafon och basunerade ut för de politiker som lockats av gratis champagne och chans till lyxresor att det hela var bara var ett test av deras moral.

– Det var det roligaste programmet att göra. Med humor skildrade vi ett samhällsfenomen, hur lätta politiker är att påverka, säger Aschberg.

Han poängterar dock att det är en hel redaktion som ska ta åt sig äran för succén. Och han lovar även att det kommer fyra spännande avsnitt till.

Tvivlade du någonsin på formatet?

– När jag får en idé blir jag manisk och då är inte eftertanke det som står högts upp på dagordningen. Jag går efter min mage, och den brukar ha rätt, säger Aschberg.

Publicerad: