- Ni skulle ha bett om ursäkt

NYHETER

Peter Kadhammar träffar schejk Jaroudi som har slutat äta danskt smör

1 av 2 | Foto: Protestledare "Vi respekterar friheten. Och jag är fri att köpa eller inte köpa danska produkter. Jag är fri att inte acceptera förolämpningar", säger schejk Jaroudi. Han är ordförande i "Libanesiska kampanjen mot den danska förolämpningen".

Schejk Maher El Jaroudi är stor och fryntlig och skämtar om hur tjock han är.

Därför, säger han, är bojkotten av danska varor bara nyttig.

-Nu kommer jag att äta mindre smör!

Sedan skrattar han ett lågt skratt som snarare är fnitter och som inte riktigt passar till hans enorma kroppshydda.

"Förolämpar alla muslimer"

Jaroudi sitter på en bänk i Amir Mansour-moskén, som byggdes 1523 och som har tjocka, vackra väggar av sandsten. Sålunda kan schejken vara klichébilden för den oriental som har fötterna i 2000-talet (han kör Mercedes) men huvudet i samma århundrade som moskén byggdes.

Men utanför snabbköpet Diwan på Ouzaigatan träffar jag Serah Khatib, en medelålders dam som studerat på American University och importerar damunderkläder. Hon skulle vara en framgångsrik affärskvinna var som helst i världen.

Serah Khatib bakar ofta och använder mycket smör. Men inte danskt längre.

-Danmark har förolämpat alla muslimer, säger hon. Nu använder jag annat smör. Det går lika bra.

Bilderna på profeten Muhammed var kränkande. Men vad gjorde dem så mycket värre än annat som muslimer fått stå ut med?

Schejk Jaroudi säger att bilderna var en personlig förolämpning. De var inget allmänt angrepp, de träffade honom personligen, som individ.

Ordförande i kampanj

Därför är han stolt över att vara ordförande i "Libanesiska kampanjen mot den danska förolämpningen". Dess affischer sitter vid ingången till moskén, de sitter utanför snabbköpet Diwan och på murar och väggar över hela stan. "Bojkotta danska varor".

För Danmark, och även för svenska bönder som levererar till Arla, är bojkotten inte bara svårförståelig utan också orättvis.

Vad har de med några kränkande teckningar i Jyllands-Posten att göra?

Historiska orsaker

Men världen är full av bojkotter och ekonomiska sanktioner. EU överväger att dra in på biståndet till palestinierna eftersom de röstade på fel parti.

Hundratusentals barn dog under FN:s blockad av Irak eftersom de hade oturen att födas i ett land med en skurkaktig president.

Det är bara vi i det fridfulla, frihetsälskande Skandinavien som varit fredade.

-Vi respekterar friheten, säger schejk Jaroudi. Och jag är fri att köpa eller inte köpa danska produkter. Jag är fri att inte acceptera förolämpningar.

Att danska bönder inte har med Jyllands-Posten att göra biter inte på Jaroudi.

-Jag har läst att 80 procent av danskarna inte vill be om ursäkt. Deras statsminister vill inte be om ursäkt. Nå, då så"

En annan schejk, den mäktige shiamuslimske ledaren Afif El Banoulsy i Saida söder om Beirut, säger:

-Vi är känsliga på grund av korstågen som varade i hundratals år.

Korsfararna brukade göra sig lustiga över profeten.

Smöret borta från butiken

Men alla andra förolämpningar? Amerikanerna, som påstods ha spolat ner sidor ur Koranen i en toalett i Afghanistan?

-De bad om ursäkt, säger Banoulsy. Det gör inte danskarna.

När man fått sin existens hånad kanske det inte spelar någon roll om man är en bokstavstroende schejk eller en modern affärskvinna. Ursinnet är detsamma.

Därför är det danska smöret borta från hyllorna i snabbköpet Diwan. Kunderna köper tjeckiskt och finskt i stället.

Tidigare:

Läs mer:

Peter Kadhammar