Johanna, 39, åkte med barnen – i VW:s farliga gasbil

NYHETER

Johanna Rye, 39, från Helsingborg körde runt med sina tre barn i ett exemplar av den bilmodell som Volkswagen nu återkallar på grund av explosionsrisken.

Vid en besiktning visade det sig att gastanken läckte.

– Det hade kunnat vara vår bil som exploderade, säger hon.

Foto: Johanna Rye, 39, körde runt med sina tre barn i ett par år i ett exemplar av den bilmodell som Volkswagen nu återkallar.

Volkswagen återkallar 909 gasbilar i Sverige efter måndagens bilexplosion i Göteborg. Det rör sig om Touran Ecofuel, årsmodell 2006-2009.

Johanna Ryes familj hade exakt den bilen, årsmodell 2009, i ungefär två år. När den besiktades i höstas kom ett skrämmande besked.

– Vi fick körförbud direkt. Det fanns en gasläcka och bilen kunde explodera. Man fick inte starta den, säger hon.

Istället rullades bilen ut ur besiktningen och bärgades till Volkswagens verkstad. Där konstaterades att det var fel på tanken. Enligt henne skulle det kosta 70 000 kronor att reparera bilen och familjen skulle få stå för allt själva.

– Därför valde vi att skrota bilen. Det var väl ungefär vad den var värd, säger Johanna Rye.

Själv märkte hon aldrig att det var ett allvarligt fel på bilens gastank innan besiktningen.

– Det var tur i oturen att vi besiktade den och upptäckte det.

”Aldrig mer gasbil”

Bilen användes som familjebil, där Johanna Ryes tre barn ofta kördes runt. Hon känner obehag efter att en bil av samma modell exploderat vid tankning i Göteborg.

– Vår hade också kunnat explodera. Det hade kunnat vara vi. Jag kan inte säga att det var exakt samma fel. Men den hade ju en gasläcka och den hade kunnat explodera, säger hon.

Hon kör inte längre Volkswagen – och inte heller gasbil.

– Nej, definitivt inte. Aldrig mer gasbil.

Marcus Thomasfolk, informationschef på Volkswagen i Sverige, förklarar att det sannolikt inte var exakt samma fel på Johanna Ryes bil som det som gör att bilmodellen nu återkallas.

– Vi har ju haft en återkallningsaktion för bilmodellen för de bakre tankarna för två år sedan. Och då är det kostnadsfritt. I det här fallet kan det ha varit något helt annat. Så det är svårt för mig att kommentera, säger han.

ARTIKELN HANDLAR OM

Volkswagen

Bilism