Småbarnsmamman: ”Nu får det vara nog”

NYHETER

Katarina har tröttnat på könsuppdelade barnavdelningar – manar till upprop

När Katarina Tuvstarr Eriksson skulle köpa barnkläder i helgen och än en gång fick frågan vilket kön hennes barn har fick hon nog. Nu startar hon ett Facebook-upprop mot klädkedjans barnavdelning.

– Man borde väl kunna köpa kläder utifrån vad man tycker om och inte efter kön? säger hon till Aftonbladet.

När Katarina Tuvstarr Eriksson var på Lindex i helgen för att köpa en tröja till sitt barn frågade hon personalen om hjälp. Men när hon än en gång fick frågan "Är den till en tjej eller en kille?" blev det droppen som fick bägaren att rinna över för Katarina.

– Jag kände att "nu får det vara nog". Varje gång man ska köpa barnkläder frågar de samma sak – "är det till en tjej eller en kille?". Man borde väl kunna köpa kläder utifrån vad man tycker om och inte efter kön? säger Katarina Tuvstarr Eriksson till Aftonbladet.

Startar Facebook-upprop

Hon mejlade då till klädkedjan med frågan "När kommer ni att sluta dela upp kläder i tjej- och killavdelningar?" och startade ett Facebook-upprop där hon uppmanar andra föräldrar att göra likadant.

– När Lindex svarade skrev de att de inte kommer att sluta med uppdelningen eftersom de har gjort "kundundersökningar som visar att kunderna tycker om den". Men det tror jag inte på och nu är vi i alla fall ett hundratal som visat på motsatsen.

”Uppmuntrar alla att handla plagg de tycker om”

Lindex kan inte kommentera kundundersökningen men menar att avdelningen är indelad som den är för att inspirera kunderna och göra det lätt att handla.

– Vi har en bred kundgrupp där vissa föredrar att ha barnavdelningen uppdelad i olika avdelningar medan andra föredrar att inte ha sortimentet uppdelat. Online kan man välja att shoppa plagg efter exempelvis storlek, färg och pris. Vi uppmuntrar alla att handla de plagg som de tycker om, från hela vår barnavdelning, oavsett var plagget hänger, säger Miriam Tjernström, presschef på Lindex.

Är uppdelningen mellan tjej- och killkläder något ni tänkt ändra i framtiden?

– Vi utvecklar våra butiker och vårt mode kontinuerligt och hur våra butiker kommer att utformas framöver får framtiden utvisa.

ARTIKELN HANDLAR OM

Facebook

Lindex