Klädjätten släpper underkläder för alla hudfärger

NYHETER

”Vill inkludera istället för exkludera”

1 av 4

Lagom till FN:s Internationella dag för avskaffande av rasdiskriminering släpper klädjätten Björn Borg underkläder i sex olika nyanser som ska passa alla sorters hudtoner.

– Vi ser det lite som en kommentar till det politiska klimatet i Europa just nu, säger pr-chefen Pernilla Johansson till Aftonbladet.

Det var cirka ett år sedan idén till kollektionen föddes och nu på måndag, den 21 mars, lanserar Björn Borg hudfärgade underkläder i sex olika nyanser, för att de ska passa människor med annan hudton än vit.

– Det kändes inte okej att det bara fanns hudfärgade underkläder som bara passar till människor med ljus hudton, säger Pernilla.

”Allas lika värde inte lika självklart idag”

Nyanserna på underkläderna är framtagna enligt Fitzpatrick-skalan, som är samma skala som färgsatt Apples flerfärgade emojis.

Att de väljer att lansera kollektionen just på måndag är för att det sammanfaller med FN:s Internationella dag för avskaffande av rasdiskriminering.

– Vi valde medvetet att lansera det på måndag. Vi ser det lite som en kommentar till klimatet i Europa just nu. Allas lika värde verkar inte lika sjävklart idag som det gjort tidigare, säger Pernilla.

”Vill fungera som ett utropstecken”

Med kampanjen hoppas de få folk att stanna upp och reflektera som ett steg på vägen mot ett öppnare samhälle.

– Vi hoppas kunna fungera som ett slag utropstecken. Det vore extremt förmätet att tro att man skulle kunna stoppa rasism med en kollektion underkläder, det förstår vi. Men vi hoppas att få folk att stanna upp och tänka till för ett ögonblick.