Sofia, 22, blåstes av nya nätbluffen
Publicerad 2012-03-26
”Barndomsvännen” behövde hjälp – var en bedragare som tömde hennes konto
En sak kan du vara alldeles säker på:
Det är inte din kompis som vill låna din bankdosa via Facebook.
– Bedragaren som utgav sig för att vara min barndomsvän tömde mitt konto på 11 000 kronor, säger Sofia Tiger, 22, i Luleå.
Strax före midnatt för ett par veckor sedan bad Sofias barndomskompis om hjälp att logga in på banken med hjälp av hennes bankdosa. Eftersom det var sent på kvällen reagerade inte Sofia över att frågan kom via Facebook. Så hon plockade fram dosan och hjälpte till.
”Ont i magen”
Ett par minuter senare var hennes konto tömt. 11 000 kronor borta.
– Jag trodde först att det blivit nåt fel, säger Sofia.
Hon ringde kompisen för att kolla vad som hänt.
– När hon inte svarade trots att det bara gått ett par minuter sedan vi haft kontakt började jag inse att det var nåt skumt.
– Jag kände mig grundlurad och fick väldigt ont i magen.
Men Sofia hade tur i oturen. Hon ringde bankens journummer, och lyckades frysa transaktionen. Så pengarna har hon fått tillbaka, till skillnad från de flesta andra offer för Facebook-bedragarna.
Företeelsen med bedragare som använder sig av kapade identiteter på internet är inte något nytt:
– Sånt här har förekommit länge, men den senaste tiden har vi märkt av en ökning, säger Anders Olofsson på Södertörnspolisens bedrägerirotel.
Ber om hjälp
Tillvägagångssättet är nästan alltid detsamma.
Bedragarna kontaktar kompisar till den kapade Facebook-identiteten och ber om hjälp.
Ofta handlar det om hjälp att logga in på banken med hjälp av kompisens bankdosa.
I andra fall ber de om att snabbt få en summa pengar överförda för att lösa ett akut ekonomiskt problem.
Och när pengarna väl är överförda är de borta.
– Att man kan spåra IP-nummer betyder ingenting. De där pengarna får man inte tillbaka, säger Lars Minnedal, kriminalinspektör på bedrägeriroteln i Citypolisen i Stockholm.
Även om bedragaren åker fast kommer den som har fått sin identitet stulen aldrig att få upprättelse.
– Att kapa någons identitet är inte straffbart. Här har lagstiftningen inte hängt med den tekniska utvecklingen, säger Anders Olofsson.
Facebookbluffarna du ska se upp med
Bankdosan : Kompisen kontaktar dig via chatten och ber att om hjälp med att logga in på banken eftersom den egna dosan är borta eller har slutkörda batterier.
Panka kompisen: Kompisen har blivit rånad på utlandsresan och ber via chatten om att få låna pengar snabbt.
Superfyndet: Ett företag, inte sällan med ett kapat företagsnamn, erbjuder varor för misstänkt låga priser.
Jättevinsten: En person kontaktar dig angående en massa pengar du har att hämta. Mot en liten avgift.
Akutläget: Kompisen har ställt till med en trafikolycka utomlands och behöver ett antal tusenlappar för ersätta de uppretade byborna snabbt.
Elva steg – så skyddar du dig
1 Lita inte på någon på nätet.
2 Dubbelkontrollera alla påståenden.
3 Om någon som påstår sig vara en kompis ber om hjälp via chatt: Ring upp!
4 Om det inte går att ringa: Ställ kontrollfrågor som bara du och den andre kan svara på.
5 Betala inte i förskott för varor.
6 Tro inte att du kan få pengarna tillbaka om något går fel.
7 Lämna inte ut kortnummer utan att göra en ordentlig koll på företaget. Ring!
8 Om ett erbjudande låter för bra för att vara sant så är det troligen det.
9 Om din magkänsla säger att nåt är fel: Lita på den.
10 Undvik publika datorer. Surfa på dem – men logga aldrig in via dem.
11 Använd olika lösenord. Och byt dem ofta.