Nu börjar Instagram med reklam

avMatilda Andersson

Foto: CHRISTINE OLSSON/TT BILD
Nu börjar Instagram med reklam i flödet.

Facebookägda bildappen Instagram har hittills varit befriad från annonser. Men den 30 september får svenska användare räkna med att få upp reklam i sina flöden, skriver di.se.

Omkring 2,5 miljoner svenska Instagram-användare kommer från och med den sista september räkna med att få upp annonsinlägg i sina privata flöden. På precis samma sätt som på Facebook.

Lanseras i tre etapper

Annonstjänsten har hittills lanserats på åtta andra marknader, bland annat i USA, Frankrike och Storbritannien. På onsdagen lanseras den i ytterligare 40 länder i Europa, Sydamerika och Asien.

Sista lanseringsrundan sker i slutet av september – då kommer även svenska företag att ha möjlighet att göra reklam på Instagram.

Tror inte att användarna kommer störas

– Vårt mål är att ha så bra innehåll på våra annonser att användarna känner att det tillför ett värde, säger Sam Rihani, chef för Instagram och Facebook i Sverige och Finland, till di.se.

Rihani säger sig inte vara oroad över att användarna kommer att störas av annonserna.

– Folk är inte trötta på annonsering, utan på irrelevant annonsering.

ARTIKELN HANDLAR OM

Instagram