Kungaparets parfym- affär får hård kritik

NYHETER

"Ett steg mot ett privatiserat kungahus"

1 av 2 | Foto: De kungliga dofterna ska spridas över världen.

Kungen och drottningen ger sig in i parfymbranschen.

Kungaparet har lånat ut sina namn till en parfymtillverkare - snart säljs den kungliga doften i hela världen.

- Det här är klart på gränsen, säger statsvetaren Peter Esaiasson.

Den svenskgrundade internationella kosmetikajätten Oriflame lanserar i september sin nya parfym över hela Europa. På etiketten: Kung Carl Gustafs och drottning Silvias namnteckningar.

- Det svenska kungaparet har gått med på att vi ska distribuera deras doft över världen, säger Nigel Mould, marknadsföringschef på Oriflames huvudkontor i Bryssel.

Okänd summa

En del av intäkterna för varje såld flaska kommer att gå till drottningens barnfond World Childhood Foundation som bland annat arbetar med att hjälpa gatubarn. Hur mycket vill Nigel Mould inte uppge.

- Det här verkar som ett steg på vägen mot det som Gudrun Schyman föreslagit, att privatisera kungahuset. Det låter som om det är på gränsen för vad som är tillåtet, säger statsvetaren Peter Esaiasson.

Hovets informationschef Elisabeth Tarras-Wahlberg bekräftar att ett avtal skrivits men ser inga problem med att ett privat företag tjänar pengar på kungens och drottningens namn.

Tjäna pengar

- Visst kommer de att tjäna pengar på det, men en stor del av vinsten går till World Childhood Foundation. Vi har gjort bedömningen att det kommer att generera medel som kommer barnen tillgodo, säger Tarras- Wahlberg.

Den nya parfymen kommer att heta "Solliden eau de toilette" och ska finnas i en manlig och en kvinnlig version. Den baseras på en redan befintlig parfym med samma namn som sedan fyra år går att köpa i souvenirbutiken på Solidens slott. Den nya parfymen kommer att kunna köpas i tusentals butiker i 55 länder.

Namnteckningar

Oriflame har vidareutvecklat doften, som "baseras på det öländska landskapet" och ska ge den en ny flaska. Kungaparets namnteckningar kommer att ingå i logotypen.

- Kungaparet har inte stått och blandat doften själva, men de har godkänt den, säger Tarras-Wahlberg.

Tobias Brandel