Airbus superjumbo premiärvisad i dag

NYHETER

Ska kunna ta ombord över 800 passagerare

Foto: Det har kostat Airbus cirka 109 miljarder kronor att utveckla A380. Med på bilden är en del av dem som gjort jobbet.

Toulouse

Den europeiska flygplanstillverkaren Airbus premiärvisade på tisdagen världens största passagerarplan, jätten Airbus A380, för 5 000 särskilt inbjudna. Men planet kommer inte att flyga förrän till våren.

Airbus hade slagit på den stora trumman när superjumbon skulle visas upp. Bland de 5 000 gästerna fanns den franske presidenten Jacques Chirac, Tysklands förbundskansler Gerhard Schröder, den brittiske premiärministern Tony Blair och Spaniens premiärminister José Luis Rodriguez Zapatero.

Jätteplanet avtäcktes i den nya monteringsfabriken i Airbus hemstad Toulouse i södra Frankrike på tisdagsförmiddagen. Planet har blivit tyngre än beräknat och utvecklingskostnaderna har sprungit iväg, men Airbus räknar med att planet ska bli en succé.

Flyger i vår

Hittills har 14 flygbolag beställt 149 stycken A380 till ett värde av motsvarande 278 miljarder kronor. Men planet har ännu inte varit i luften. De första testflygningarna är planerade till mars eller april enligt Airbus vd Noel Forgeard. Planet är tänkt att sättas i trafik under 2006. Singapore Airlines kommer att flyga det första planet.

- Om det är något vi inte är oroade över så är det planets kommersiella succé, sade Forgeard i en kommentar.

Airbus behöver sälja minst 250 plan för att nå lönsamhet, men Forgeard räknar med att försäljningen kommer att bli mycket större än så. En A380 kostar ungefär 1,8 miljarder kronor. Men planets driftskostnader bedöms vara klart lägre jämfört med ärkerivalen Boeings 740-700.

- Vi kommer att sälja 700 eller 750. Det här är ett plan som kan flyga under 30 eller 40 år, sade Forgeard.

Forgeard bekräftade att Airbus förhandlar om att sälja A380 till Kina och han räknar med att ett avtal kan vara klart till påsk. Tyska Lufthansa har beställt 15 plan men väntas utöka sin order.

Bar och shopping

Det har kostat Airbus och dess ägare EADS och BAE Systems cirka 109 miljarder kronor att utveckla A380. Arbete med att minska planets vikt har lett till extrakostnader på drygt 13 miljarder kronor. Planet väger fortfarande fem ton för mycket, men det innebär inget problem försäkrade Airbus.

Enligt försäljningschefen John Leahy kommer A380 att göra 747:an pensionsmässig. Boeings legendariska jumbo har 35 år på nacken. Men den amerikanska konkurrenten säger sig inte känna någon oro.

Det dubbeldäckade A380 kan normalt ta 555 passagerare, men en charterversion ska kunna ta ombord över 800 passagerare. Boeing 747 tar normalt 416 passagerare.

Flygbolag kan välja att använda planets enorma utrymmen till annat än bara transportera passagerare. På det övre däcket ska till exempel affärsresenärer kunna ta en drink i en rund bar och kanske ägna sig åt shopping.

Virgin Atlantic planerar att ha en skönhetssalong, ett gym, ett kasino och dubbelsängar ombord på sina A380.

TT-Reuters