Sverige gick emot EU om avgaskrav

NYHETER

Federley kritisk mot Romson: Historisk undfallenhet mot regeringen

EU vill införa nya mätmetoder för bilavgaser med skärpta krav på tillverkarna.

Men Sverige vill skynda långsamt av hänsyn till bilindustrin.

– Det här är en historisk undfallenhet från regeringens sida, säger EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C).

I maj tog EU-kommissionen beslut om nya avgastester för bilar. Metoden innebär att bilarna testas under verklig körning, något som ger betydligt högre utsläppsvärden än med dagens laboratorietester.

Det innebär i praktiken skärpta avgaskrav för tillverkarna.

Så långt är alla överens.

Avslöjandet om biljätten Volkswagens systematiska avgasfusk har satt ytterligare press på EU införa de reglerna så snart som möjligt.

Motsatte sig kraven

Men när de slutliga tekniska detaljerna kring de nya testerna var uppe i EU-kommissionens tekniska kommitté för motorfordon, TCMV, förra veckan motsatte sig de svenska företrädarna det förslag som ställde de hårdaste kraven på industrin.

– Från svenskt håll menar man att det skulle kunna vara lite väl ambitiöst och att det skulle kunna bli svårt för industrin att uppnå det här kravet, säger Anders Gunneriusson på Transportstyrelsen, en av Sveriges två representanter i kommittén.

Båda experterna agerar på instruktioner från näringsdepartementet respektive miljödepartementet.

Dialog med bilindustrin

– Vi har en dialog hela tiden med industrin i Sverige om vad den anser och vad man kan uppnå. Samma sak gör man i andra länder. Sen finns det länder som inte har någon bilindustri och för dem är det lite lättare att bestämma sig för en lite mer ambitiös inriktning, säger Anders Gunneriusson.

I sak handlar det om den så kallade konformitetstfaktorn, som anger hur snabbt industrin måste anpassa sig efter de nya testerna.

– Det som diskuteras är saker som industrin tycker är besvärliga. De kanske vill samla mer fakta eller ha en annan konformitetsfaktor, säger Anders Gunneriusson.

EU-parlamentarikern Fredrick Federley (C) är kritisk till den svenska hållningen, inte minst med hänsyn till miljöminister Åsa Romsons (MP) uttalanden i samband med VW-skandalen.

– Jag anser att man kör med dubbla standarder. Man säger en sak utåt men en annan sak i de rum där besluten tas, säger han.

– Uppenbarligen är det så att den nuvarande regeringen går industrins intressen till mötes istället för att se till att konsumenterna vet att de kan köpa en produkt som motsvarar deras miljökrav.

”Kritiken grundlös”

Men Åsa Romson själv anser att kritiken är grundlös. Den svenska linjen syftar tvärtom till att påskynda införandet av de nya strängare testmetoderna, säger hon.

– Jag är angelägen om att det här genomförs så snabbt som möjligt. Det har varit den svenska inställningen hela tiden. Därför stödde vi det förslag som lättare – och därmed snabbare – kan genomföras av industrin. Det andra alternativet skulle ta längre tid att genomföra, säger hon.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motor