Fick ett hakkors inristat i dörren

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Johan Ljungström/Sveriges Radio

Gunilla Röör fick ett hakkors inristat i dörren efter sin roll i
"Freud flyttar hemifrån".
Detta berättar hon om i ett program om teaterns vedermödor, om
svårigheterna med att frambringa mening och hur lätt det är att kyssa
en främling - ett program som ändå inte når ända fram.

Gunilla Röör är skådespelaren som slog igenom i "Lorry" tillsammans
med Lena Endre i slutet av 80-talet och i filmen "Freud flyttar
hemifrån".
Hon har jobbat på Stadsteatern under hela sitt yrkesverksamma liv. Och
det känns aldrig riktigt som hon kliver av scenen under sitt
sommarprogram.

Stundom blir det väldigt mycket teaaater i radion. Det är viskningar
och rop, dramatiserade skratt och dialoger, på ett sätt som om Gunilla
Röör fortfarande trampade tiljorna under en Shakespeare-pjäs.
Så är ju Gunilla Röör numera också professor i scenisk gestaltning och
gestalta, det kan hon.
Men någonstans där i mitten känns det som att man skulle vilja hört
mer av människan Gunilla Röör än professorn-i-scenisk-gestaltning
Gunilla Röör.

Vem finns egentligen bakom de snyggt fraserade beskrivningarna av
skådespelarens kamp med att plugga in roller (då bosätter man sig vid
havet), hur lätt det egentligen är att kyssa en främling och framför
allt - svårigheterna med att frambringa mening?
Ja, det känns det inte som att jag riktigt vet.

Draperierna av ord skymmer sikten och en sak håller jag med om - det
är inte lätt att frambringa mening.
Men vid några tillfällen når Gunilla Röör fram. Särskilt när hon
berättar om hur hon gick in i rollen som den judiska flickan i "Freud
flyttar hemifrån". (En roll som hon för övrigt fick en guldbagge för.)
Efter att filmen börjat spelas kommer hon hem, för att finna att någon
ristat in ett hakkors på dörren ovanför brevinkastet.
"Det är då jag förstår på riktigt att det är såhär det är att vara
innanför ett utanförskap".

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Nynazism