Sveriges sämsta lärare

Uppdaterad 2011-03-11 | Publicerad 2008-03-05

Tomasz Striner jurist i Malmö och Växjö.

Dokumentärserien om klass 9 A på Johannesskolan i Malmö tuffar vidare på SVT 1. Att det inte är fråga om en problemklass med usla betyg har SVT nyligen tvingats erkänna. Det hade dock varit bra om detta kommit fram redan från början, gärna tillsammans med att klassen är ett undantag från de verkliga problemklasser som finns i våra skolor.

Det som fick mig att undra över var de verkliga problemen i klass 9 A finns är ett föräldramöte där elevernas föräldrar mangrant slöt upp bakom vad SVT uppger vara ”Sveriges bästa lärare” och sina barns skola. Ett sånt föräldraengagemang är ofta lika positivt som ovanligt i arbetet för att komma tillrätta med problemklasser.

Sen kan man undra över vad det är som är så speciellt med ”superlärarna” som inkallats för att få klassen på rätt köl? Åtminstone jag har svårt att förstå vari deras storhet ligger. Borde inte alla lärare ställa krav på sina elever samt sporra och uppmuntra dem till att ta in kunskap och utveckla sitt tänkande så att de klarar sig bra i skolan? Krävs det ”superlärare” för detta idag?

Då en förälder på föräldramötet undrade över vad som händer med klassen då ”superlärarna” lämnar den och hur de ordinarie lärarna kan lära sig att göra som dem insåg dock även jag att det är skillnad på lärare och lärare. Då stod det också klart för mig att elever inte alltid bör lastas för dåliga skolresultat. Kanske kan man hitta lika stora orsaker till problemklasser hos deras lärare? Eller ännu mer hos den som är satt som skolledare och ska ha ansvar för såväl lärare som elever?

Det hade därmed varit intressant med en uppföljare till klass 9 A där rollerna är omkastade. En teveserie där Sveriges sämsta lärare anförda av den sämsta rektorn under några månader tar sig an den bästa klassen i landet. Frågan är bara om det blir lika lätt att hitta denna skolpersonal som det var att få fram ”problemklassen”? Eller få dem att ställa upp för att varje vecka på bästa sändningstid erkänna sina tillkortakommanden på samma utlämnande sätt som eleverna i klass 9 A?

Tomasz Striner

ANNONS