Kungaparets resa i tiden

NYHETER

Drottning Silvia blir bara yngre och yngre

1 av 4 | Foto: 2000. Som drottningen såg ut för fem år sedan...

Titta på frimärkena med Silvia.

På vilket tycker ni hon ser yngre ut - det som kom för fem år sedan eller det som kom i går?

På Postens nya frimärken möts man av en varmt leende drottning med utslaget hår, och en kung som ler lite spjuveraktigt.

Enligt gravörerna bakom frimärkena, Martin Mörck och Lars Sjööblom, har framför allt drottningen engagerat sig i arbetet.

Sensuell drottning

- Vi ville fånga en levande kvinna, inte en symbol. Att drottningen sedan ser yngre ut tror jag beror mer på att man normalt ser henne i ämbetet än som kvinna.

- Frimärket visar upp den sensualitet som drottningen faktiskt har.

Förlagorna till de graverade frimärkena är tagna av fotografen Ewa-Marie Rundquist till boken om drottning Silvia som kom för något år sedan.

- Drottningen hade synpunkter på hur kungen såg ut. Hon tyckte att en skugga föll så illa på märket att det såg ut som kungen hade ett är i ansiktet. Jag fick göra om, säger Lars Sjööblom.

Vana portomodeller

Frimärkena av kungaparet är vad Posten kallar "bulkmärken". Det vill säga de finns alltid till försäljning och trycks upp hela tiden.

Det är 17:e gången Silvia blir frimärke. För kungen blir det 22:a gången.

Slås ut av Mat-Tina

Snart kommer det märke som Posten är säker på blir en storsäljare: matmotiv skapade av Sveriges matdrottning, Tina Nordström.

- Det är märken som vi tror kommer att sälja stort. Mer än kungaparet faktiskt, säger Thérèse Bergling på Posten frimärken.

Lennart Kasvi