Anhöriga rasar mot friande domar för Linatekrasch

NYHETER

En appellationsdomstol i Milano har frikänt två flygtjänstemän och sänkt straffet för en flygledare som fälldes efter den svåra olyckan på Linateflygplatsen.

– Man blir fullkomligt bestört, säger Anette Forsman, ordförande i den skandinaviska anhörigföreningen, till TT.

Foto: AP
108 personer omkom på Linate.

Olyckan inträffade i oktober 2001 när ett SAS-plan på väg till Köpenhamn kolliderade på taxibanan med ett privat Cessnaplan som fått felaktigt starttillstånd.

I kraschen dödades 118 människor varav 23 svenskar.

På fredagen frikände en appellationsdomstol i Milano den förre chefen för Linateflygplatsen Vincenzo Fusco. Han hade tidigare dömts till åtta års fängelse. Även den högste chefen för Milanos båda flygplatser Linate och Malpensa som dömts 6,5 års fängelse frikändes, rapporterar nyhetsbyrån Reuters.

Domstolen sänkte samtidigt straffet för den ansvarige flygledaren Paolo Zacchetti från åtta år till tre års fängelse.

Protester

De mildrade domarna på fredagen möttes av ljudliga protester i rättssalen bland anhöriga till offren.

Anette Forsman, som förlorade sin man och en son i olyckan, instämmer i protesterna.

– Det är helt ofattbart. Som anhörig blir man fullständigt uppgiven, säger hon och fortsätter:

– Inte nog att man förlorat en del av sin familj. När sedan människor inte behöver ta ansvar för det som de faktiskt är ansvariga för, det känns fullständigt ofattbart.

Hon utgår från att fredagens domar kommer att överklagas.

Fastställdes

Appellationsdomstolen fastställde straffen för förre chefen för luftfartsverket Enav, som dömts till 6,5 års fängelse, och Enavs generaldirektör som ska avtjäna fyra år och fyra månader. Två anställda i flygplatsledningen fick sina straff på drygt tre år bekräftade medan en tjänsteman vid Enav fick sin frikännande dom fastslagen av appellationsdomstolen.

Utredningen av olyckan, som är det allvarligaste flyghaveriet i Italiens historia, avslöjade en rad brister i arbetsrutinerna vid Linate. Det framkom också att flygplatsen saknade markradarsystem, trots att flygplatsen ofta täcks av dimma.

Tidigare artiklar

TT