Tuttar stoppas i t-banan

NYHETER

SL censurerar bh-reklam

Foto: Se men inte höra Lindex senaste reklamkampanj lyder: ”We love boobs”. Det uppskattar inte SL, som nu har censurerat kampanjen. Texten har tagits bort – men brösten blir kvar.

Det går att titta på tuttar i tunnelbanan.

Men ordet ”boob” är för mycket för SL.

Nu censureras Lindex bh-reklam.

Avklädda modeller i kombination med textraden ”We love boobs” ska sälja Lindex nya bh:ar.

I Stockholm visas reklamen på stortavlor och i dagspress. Men i tunnelbanan blir det stopp.

Kan väcka anstöt

Anledningen är att SL tror att texten på affischerna kan väcka anstöt.

– Kombinationen ”We love boobs” och underklädesbilder blir för mycket. Vi tror att resenärerna kan ta illa upp, säger Maria Adolfsson, presschef på SL.

Nu visas bilderna utan textraden.

Att texten stoppas just i tunnelbanan förklarar Maria Adolfsson med att SL ställer högre krav på reklamen där eftersom det är ett instängt rum.

Vad är det för fel på ordet ”boob”?

– Det är väl inte så svårt att förstå? Det är provocerande. Mycket reklam går ut på att vara provokativ och ligga på gränsen, säger Maria Adolfsson.

På Lindex försvarar presschefen Ulrika Danielsson texten.

Bättre än ”breast”

– Vi tycker att ordet boob är ett mjukt, fint ord, bättre än ”breast”.

I somras lanserade Lindex troskampanjen ”We love bottoms”. Den blev anmäld till Näringslivets etiska råd mot könsdiskriminerande reklam – men friades. Den nya reklamen har inte blivit anmäld.

– Vi har kvinnor som målgrupp. Vi vill bara visa upp våra produkter, trosor och bh:ar, säger Ulrika Danielsson.

Är bomber bättre?

Fler kampanjer som censurerats

Miranda Sigander