Aftonbladet köper prisjakt.nu

NYHETER

Aftonbladet Nya Medier köper prisjämförelsesajten prisjakt.nu.

- Det passar som hand i handske för att komplettera Aftonbladets övriga verksamheter på nätet, säger vd Mats Eriksson.

Foto: Mats Eriksson, vd Aftonbladet Nya Medier.

Aftonbladet Nya Medier AB förvärvar 70 procent av aktierna i Prisjakt Sverige AB, som driver prisjakt.nu och communityn minhembio.com.

Prisjakt.nu belönades så sent som på onsdagkvällen med Internetworlds utmärkelse Årets bästa sajt i kategorin Sök & Katalog. ”En oerhört dynamisk sajt för den som vill prispressa hemelektronik. Vi är imponerade”, lyder en av formuleringarna i juryns motivering.

Halv miljon besökare

Bolagets båda sajter har tillsammans trafik på cirka 500 000 unika besökare per månad och grundades i februari 2005, efter att ha bedrivits i mer hobbyliknande former sedan 2000. Lönsamheten är idag god.

- Det här är ett spännande och expansivt företag. Prisjämförelser på nätet är en verksamhet med stor tillväxtpotential, säger Aftonbladet Nya Medier vd Mats Eriksson, som också sätter stort värde på den etik som ligger till grund för prisjakt.nu:s tjänster.

Stora användarmassor

- Prisjämförelserna bygger bara på de faktiska priserna för konsumenterna, inte på att produkttillverkarna betalat för att synas, vilket förekommer på andra prisjämförelsesajter, säger han.

Grundarna för Prisjakt Sverige AB, Jonas Bonde och Franz Hänel, kommer att fortsätta i bolaget och tillsammans äga 30 procent.

- Att det blir just Aftonbladet som tar över ägandet känns väldigt bra. På det här viset kommer prisjakt.nu att nå de riktigt stora användarmassorna, säger Jonas Bonde.

Karin Henriksson