Hon blev överkörd två gånger

NYHETER

Ljudinspelningar från cockpit – från planet som kraschade i San Francisco.

1 av 2 | Foto: Ye Meng Yuan Nya uppgifter pekar på att Yuan blev påkörd två gånger av brandbilar.

Ye Meng Yuan överlevde själva flygplanskraschen i San Francisco.

Hon dog när en brandbil körde över henne.

Nya uppgifter bekräftar att hon blev överkörd – två gånger.

Asiana Airlines Flight 214 kraschade när det skulle landa på San Franciscos internationella flygplats, 6 juli i år.

Tre kinesiska tonårsflickor dog i kraschen.

En av dem var Ye Meng Yuan, som blev överkörd av en brandbil.

Hon blev dock överkörd hela två gånger och inte en, som man tidigare trott.

Först av en brandbil som sprutade skum – och elva minuter senare av en brandbil som skulle hämta mer vatten, skriver AP.

”Kort därefter, pekades offret (som inte längre var täckt av skum, efter att fordonens däck rullat över henne) ut för insatsledaren. Han rapporterade offret över radio och täckte över kroppen med en filt”, står det i en rapport från USA:s Transportsäkerhetsråd.

Dog efter överkörning

Uppgifterna kommer från nyligen släppta inspelningar med brandpersonal, som intervjuats efter olyckan.

Det är sedan tidigare fastställt att Yuan dog av att ha blivit överkörd och inte av skador hon fått av själva kraschen.

Av de två andra dödsoffren dog en i kraschen. Den tredje avled på sjukhus, en knapp vecka efter kraschen.

Gick ner för snabbt

Nytt i efterspelet kring kraschen är också vad piloterna sa till varandra när de gick ner för landning. En av piloterna var på upplärning och var den som manövrerade planet när det gick ner mot flygplatsens landningsbana, skriver CBC News.

I en utskrift från cockpitens inspelning ser man hur en äldre pilot varnar för att planet går ner för snabbt.

”Vi sjunker brant, sir”, ropar den äldre piloten ut.

”Ja, sir”, svarar piloten på upplärning.

”Oj, vänd om”

Konversationen blev alltmer panikslagen då elektroniska varningar om planets höjd ropades ute.

”Tvåhundra”, säger det elektroniska varningssystemet.

”Det är lågt”, säger en av piloterna.

Sekunder senare skakar pilotens styrspak, vilket är en varning för att planet flyger för sakta för att hållas flygande.

”Fyrtio, trettio”.

”Oj, vänd om”, säger piloten som handleder den yngre.

”Tjugo”.

”Avbryt landningen”, säger piloten på upplärning.

”Vi har ett problem”

Men det var för sent. En sekund senare kraschar planet ned på landningsbanan och snurrar nästan ett helt varv.

Den äldre piloten har berättat för utredare att han förväntade sig att planets autopilot skulle se till att planet höll tillräckligt hög fart.

Piloterna i planet hade dock alla missat att de omedvetet satt autopiloten i viloläge.

– Vi har ett problem inom flygbranschen som vi måste ta tag i, gällande interaktionen mellan flygplan och människan, säger Deborah Hersman, ordförande för USA:s Transportsäkerhetsråd.