Behandlingshem lönsam affär

NYHETER

Vårdföretagen blir fler och vinsterna ökar.

De vårdbolag som tjänar mest är de som driver behandlingshem, enligt en undersökning som kreditupplysningsföretaget UC gjort på uppdrag av Dagens Industri.

– Den här branschen mår bra och går bra, säger Roland Sigbladh, marknadschef på UC till Aftonbladet.

Foto: Liselott Kilaas är vd för Aleris, som äger och driver Nåjden behandlingskonsult

UC har undersökt de senaste årsredovisningarna i nära 12 000 bolag med minst tio anställda. Bland de undersökta företagen finns vårdbolag som är verksamma inom hälso- och sjukvård, vård- och omsorg med boende och öppna sociala insatser, skriver Dagens industri.

Och genomgången har visat att bolag som driver behandlingshem för ungdomar och vuxna är bland de mest lönsamma verksamheterna.

”Förvånande stor andel”

Sedan 2008 har antalet företag i branschen ökat. 2008 var antalet vårdbolag 8 200 och nu är de 13 300.

– Procentuellt är det en jättestor ökning av lönsamheten i branschen. Det finns åtta behandlingshem på 20-bästa-listan. Och det är förvånande att det är så stor andel som är behandlingshem som hamnar på den här topplistan, säger Roland Sigbladh.

För en rättvis jämförelse har UC slagit ut vinsten per anställd i bolagen. De tre vårdbolag som tjänade bäst drog under 2012 in mellan en miljon och 600 000 per anställd. Nästan hälften av de mest lönsamma bolagen bedriver behandlingshem.

På andra plats på topplistan, och i topp bland behandlinghemmen, finns Nåjden behandlingskonsult. Det andra mest lönsamma behandlingshemsbolaget är socialdemokraten Jan Emanuel Johanssons HVB-hemsbolag Av egen kraft.

”Begränsad konkurrens”

De som köper behandlingshemmens tjänster är svenska kommuner och landsting. Och ett flertal av bolagen placerar sig högt upp på listan där vinsterna per anställd jämförs. Men orsaken bakom vinsterna har UC inte undersökt.

– Varför behandlingshem är så lönsamma har vi inte analyserat.Men generellt beror det på att det är en stark entreprenör eller ledare av företaget. För det andra har man efterfrågade tjänster och att konkurrensen är begränsad. Då kan man ta ett högt pris och få hög lönsamhet, säger Roland Sigbladh.