”Alla har gjort det, även gruppchefer”

avMattias Carlsson

Personal på Tele2 lurade till sig mobiltelefoner för 10 miljoner

Foto: ANDERS DEROS
Ett 70-tal inblandade I går avslöjade Aftonbladet en stor bedrägerihärva på Tele2:s kundtjänst. Personalen har lurat till sig produkter för över 10 miljoner kronor.

Ett 70-tal anställda kan dras in i den omfattande bedrägerihärvan på Tele2:s kundtjänst.

Personal misstänks ­systematiskt ha lurat till sig mobiltelefoner för mer än 10 miljoner kronor.

– Omfattningen är enorm. Alla gjorde det, ­säger en av de skyldiga.

I går avslöjade Aftonbladet hur ett stort antal ­anställda på Tele2:s kundtjänst är inblandade i en mycket omfattande bedrägerihärva.

Fem personer hos underleverantören Transcom i Borås har arbetsbefriats. Minst ett ­50-tal anställda kan vara ­inblandade i härvan, enligt Aftonbladets uppgifter.

Sålde till vänner

Tele2 har inlett en internutredning. Anställda på kundtjänsten har, enligt Aftonbladets källor, låtit vänner, släktingar och bekanta köpa kraftigt subventionerade telefoner med abonnemang hos Tele2. Sedan har de gått in i de interna datasystemen och makulerat abonnemangen. På så sätt fick de produkterna gratis.

Efter Aftonbladets artikel i går vittnar flera personer om hur omfattande bedrägerierna har varit.

– Omfattningen är enorm. Nästan alla har gjort så här. Till och med gruppchefer. Man inbillade sig att det var lagligt, eftersom man inte tänkte så långt. Nu känner jag mig som en brottsling, säger en person som tagit ut ett tiotal Iphone och Ipad.

600 abonnemang

Totalt handlar det om minst 600 abonnemang som makulerats till ett värde av 10–12 miljoner, enligt uppgifter till Aftonbladet. Just nu går Tele2 och Transcom igenom alla listor med makulerade abonnemang och skickar ut slutfakturor för telefonerna.

– De går igenom alla ­anställda inklusive sig själva, säger en källa.

Enligt uppgift ska ledningen nu ha en lista på ett 70-tal anställda som ska kallas till samtal för att förklara sig.

– De tar in folk på förhör som om de vore poliser. De säger: ”Nu har vi varit inne i ditt system och vi vet vad du gjort. ”De flesta erkänner och få gå hem, säger källan.

Transcom ingår i Kinnevikkoncernen. Det är ett av Sveriges större callcenterföretag med 2 500 anställda.

Enligt en källa ska en facklig organisation ha drabbats.

– Jag vet att de ett tag höll på och lurade till sig presenter, jag tror det var sängkläder, säger en anställd.

En man i 30-års ålder ska ha varit nyckelperson i härvan kring Tele2. Han ska enligt flera anställda ha tagit 2 000 kronor för varje abonnemang som han strök.

– Det är helt otroligt att ­säkerheten har varit så ­dålig. Det här har hållit på i fyra år med chefernas goda minne, säger en person.

Flera personer beskriver hur bedrägerierna skedde relativt öppet på arbetsplatsen.

Allmänt känt i Borås

Det ska ha varit allmänt känt i Borås att om man ­ville ha en billig Iphone kunde folket på Transcom fixa det.

– Nu när det blivit dags att betala är det som ett mörkt moln över hela Borås, säger en person.

– Vissa har fått slutfakturor på över hundratusen kronor. Jag känner flera som bara gråter och inte vet hur de ska klara sig.

Pernilla Oldmark, informationschef på Tele2, uppger att företaget inte velat polisanmäla bedrägerierna.

– Först gör vi en intern­utredning så att vi får en bättre bild av vad som hänt. Sen agerar vi, sa Pernilla Oldmark till Aftonbladet i fredags.

Så kunde de anställda lura till sig produkterna

1 Kunden köper Iphone4 för 1 krona på till exempel Mediamarktmed 24 månaders bindningstid.

2 Kunden betalar 2000 kronor till huvudmannen på Transcom som går in i datasystemet för kundhantering ”Siebel” och gör abonnemanget vilande.

3 Efter ett dygn kan ­huvudmannen åter gå in i datasystemet och nu makulera abonnemanget helt. Kunden har kvar sin telefon.