Ministern: Facebook måste ta ansvar

Foto: Izabelle Nordfjell/TT
NYHETER

Ryssland försökte påverka valet i USA via sociala medier.

Flera experter varnar för att även det svenska valet kan utsättas för manipulation och påverkan utifrån.

Nu reser digitaliseringsminister Peter Eriksson till Silicon Valley för att träffa Facebook och diskutera motåtgärder.

Så skapas en fake news-kampanj 00:30

Amerikanska myndigheter utreder just nu hur Ryssland försökte påverka valet 2016 till Trumps fördel, bland annat genom att köpa annonser på Facebook som man sedan riktade mot amerikanska väljare.

Men som Aftonbladet berättade igår så finns det ingen myndighet i Sverige som jobbar med utländsk påverkan på opinionen.

Det är i princip fritt fram för en utländsk makt att köpa annonser för ett visst svenskt parti eller försöka påverka valet med polariserande Facebook-annonser som man gjorde i USA.

– Vill man påverka ett svenskt val finns stora möjligheter, säger Sebastian Bay på Myndigheten för samhällsskydd och beredskap.

Myndigheten för Samhällsskydd och Beredskap, MSB, arbetar dock med en analys som ska undersöka hur rustat samhället är inför yttre påverkan i valet. MSB:s roll är framför allt att stödja kommuner och myndigheter i hur man ska hantera falsk information och sabotage.

Digitaliseringsminister Peter Eriksson tycker dock att plattformar som Facebook och Twitter också har ett ansvar.

I slutet av oktober reser han till Kalifornien och för att träffa höga företrädare för de båda bolagen.

– Man måste kunna kräva att de tar ett ansvar. Men ett av syftena med min resa är att lära mig och förstå bättre: vad är rimligt att kräva? Och förstår de själva vilket genomslag de har?

Frågorna som ska diskuteras är bland andra hur USA och Sverige kan samarbeta med andra partners och allierade för att motverka falska nyheter och annan desinformation.

– Vi har sett att man kan påverka till och med ett så stort land som USA. Vi kan inte utesluta att det sker i Sverige, säger Peter Eriksson.

Är inte detta priset vi får betala för att leva i ett öppet samhälle?

– Jo. Och det finns fördelar så klart med de här företagen. Men vi vill se vad vi kan göra för att till exempel förhindra att felaktiga uppgifter styr vår debatt. Det är viktigt att vi har en sån dialog.