Granskningen som skakade om hamburgerjätten

avMartin Schori

200 sekunders granskning av Burger King har väckt enorma reaktioner – och skakat om hamburgerjätten i grunden.

Programmet är 200 sekunders mest sedda någonsin och har lett till att Burger King vidtagit ett flertal åtgärder.

Men krishanteringen har också sågats av experter.

Tajmern är nere på noll. Kycklingen i värmeskåpet ska enligt Burger Kings egna regler slängas – men istället trycker en anställd på knappen, och räkneverket startar om. En stund senare händer det igen. Kycklingen säljs först efter 2,5 timmar. Allt dokumenteras av Aftonbladets fotograf.

Aftonbladets och Viafrees program 200 sekunder har under veckan granskat en av världens största hamburgerkedjor: Burger King. Och verkligheten är inte, skulle det visa sig, lika aptitretande som reklamens nygrillade burgare.

200 sekunder talade med 14 tidigare anställda på Burger King. De vittnade om ett utbrett matfusk - och snusk. En tidigare medarbetare berättar om hur hennes kollegor använde en soptunna som temporär behållare för milkshake-smet medan maskinen rengjordes. Gammalt kött märktes om och såldes.

– Att kött, fisk och kyckling ligger framme i flera timmar är förstås inte bra, det leder till kvalitetsförsämringar först, men det kan också leda till att man blir magsjuk om man råkar äta det. Det finns regler för hur länge man får förvara kött och fisk och de reglerna ska man ju följa, de är till för att skydda konsumenterna, säger Christina Lantz, mikrobiolog på Livsmedelsverket.

Efter publiceringen strömmade vittnesmål från både nuvarande och tidigare anställda in.

– Det har varit ett enormt tryck, det märks att det är ett ämne som engagerar många. Vi kommer att fortsätta granska Burger King – och deras konkurrenter, säger Lindah C Mohlin, reporter på 200 sekunder.

Granskningen har väckt starka reaktioner och tagits upp av medier både i Sverige, Norge och Finland.

Programmet ”Skräpmat” är också det mest sedda 200 sekunder-avsnittet någonsin. Redan efter en dag hade avsnittet hundratusentals startade strömmar – och krossade det tidigare rekordet.

Den – numera – näst högsta tittarsiffran har en närliggande granskning, vårt program om matsnusket på Mathem.

Burger Kings ledning har inte velat ställa upp på en intervju. Men efter publiceringen vidtog de omedelbart flera åtgärder.

– Vi tar uppgifterna på mycket stort allvar, skriver Rune Sandvik, på Burger King Scandinavia, i ett mejl till Aftonbladet.

Samtidigt får Burger King kritik av Aftonbladets kolumnist Natalia Kazmierska som menar att burgarjättens ledning lägger över ansvaret för den bristande hygienen på de anställda. Många av medarbetarna, inklusive franschisetagare, som Aftonbladet talat med menar att det är pressade arbetsvillkor och underbemanning som banat för matfusket.

Även varumärkesexperten Eva Ossiansson sågade Burger Kings krishantering i Aftonbladet Morgon.

– En pressrelease är det minsta man kan ta till. Det säger inget av vad man gör annat än att man uppmärksammat problemet. Det krävs mycket för att återfå förtroendet, någonstans handlar det om att man inte kan leva upp till varumärkeslöftet gentemot kunder men också sina anställda, säger hon.


PODD Så granskades Burger King

I nyhetspodden Aftonbladet Daily pratar vi med Lindah C Mohlin från 200 sekunder om granskningen av Burger King.

 
Lyssna:  iPhone  Acast  Spotify
 
Eller ⬇️ Klicka på PLAY-knappen

200 sekunder är Aftonbladets och Viafrees tv-program för snabba gräv. Robert Aschberg, Kristina Edblom och Lindah C Mohlin synar maktmissbruk, samtidsfenomen och enskilda fall som väcker känslor.

SÅ TIPSAR DU 200 SEKUNDER

ARTIKELN HANDLAR OM

Hygien

Hamburgare

Matfusk