Folksam: Vi erbjuder inte detta längre

NYHETER

Kalla Fakta har granskat branschen med försäkringsrådgivare som på uppdrag av Folksam säljer så kallade Seniorkapital.

Men enligt Folksam existerar inte erbjudandet längre – trots att kunder erbjudits det av flera rådgivare som programmet har varit i kontakt med.

– Ambitionen var aldrig att lura någon utan se till att dessa grupper fick en ökad möjlighet till guldkant i tillvaron, säger Lena Högfeldt på Folksam.

Foto: VIKTOR GÅRDSÄTER
Lena Högfeldt, chef Affär Finans Folksam.

I tisdagens Kalla Fakta granskas branschen med så kallade försäkringsrådgivare som på uppdrag av Folksam har sålt Seniorkapital.

Något som Folksam menar att de slutade med redan i juli 2015.

Men enligt Kalla Fakta erbjuds fortfarande kunder samma lösning av flera.

Men enligt Lena Högfeldt, chef Affär Finans Folksam, stämmer inte detta.

– Vi har slutat med det här kombinerade erbjudandet som innebar att man kunde få hjälp med en låne–och en försäkringsdel. Men det är fortfarande möjligt att teckna ett lån på en separat bank och sedan en försäkring hos oss, säger hon till Aftonbladet.

”Försöker putta ihop det”

I det tidigare erbjudandet kunde både låne– och försäkringsdelen räknas ihop när kunden fick sitt upplägg presenterat, vilket gjorde att denne kunde använda sig av försäkringsutbetalningarna för att få godkända lån, vilket Lena Högfeldt menar kan vara svårt för personer med låg pension.

Man kunde även göra så att alla kostnader för lånet drogs av på försäkringspremien innan kunde fick sin utbetalning. Men inget av dessa upplägg går nu att få av Folksam.

Är det då ett felaktigt påstående i programmet?

– Det man gör i programmet är att man försöker putta ihop det som att allt vore ett paket som säljs tillsammans med det slutade vi med redan 2015.

Men är det inte problematiskt att rådgivarna får det att framstå så?

– På försäkringsmarknaden finns det fristående försäkringsrådgivare som träffar kunden och ger råd utifrån kundens behov och situation. De samarbetar i sin tur med flera olika försäkringsbolag, däribland oss. De kan därför fortfarande teckna en försäkring hos oss men vad som sker i själva rådgivningssituationen är mellan kunden och rådgivaren.

Men har ni ändå inte ett ansvar när de påstår att ni är en del i detta?

– Vi har inget ansvar för en fristående försäkringsförmedlare. Den tillsynen har Finansinspektionen som är de granskar och sköter tillsynen av dem.

Situationen har ju uppenbarligen blivit problematisk för flera kunder?

– Felaktig rådgivning är aldrig bra men kunden måste alltid förstå vad den tecknar. Dock är det rådgivarens plikt att se till att kunden förstått vad det handlar om och alltid avråda kunden från produkten om den inte är i behov. Men när det inte följs är det allvarligt och vi agerar på sådant. I det här fallet har vi stängt av och anmält förmedlaren.

ARTIKELN HANDLAR OM

Folksam

Pension