Lyko

Personalen på Lyko har manipulerat snittbetygen på produkter

Av: 

Fanny Westling

Vill man hitta rätt bland Lykos över 50 000 produkter finns ett tydligt betygsystem att gå efter. Vad  som inte är lika tydligt är att medarbetarna själva höjt snittbetyget på produkterna.
Vill man hitta rätt bland Lykos över 50 000 produkter finns ett tydligt betygsystem att gå efter. Vad som inte är lika tydligt är att medarbetarna själva höjt snittbetyget på produkterna.

NYHETER

Medarbetarna på skönhetsgiganten Lyko ger företagets produkter höga betyg.

Det kan vara ett brott, enligt tidningen Resumés granskning.

– Vi förstår kritiken och att man kan se det på det sättet, säger vd Rickard Lyko.

Kundrecensioner hos onlineföretag har blivit en självklar del när konsumenter ska välja bland produkter. Höga betyg indikerar att andra har gillat varan, vilket kan leda till att kunden väljer att slå till.

Skönhetsgiganten Lyko.se har låtit sina egna medarbetare hylla och betygsätta produkter, enligt en granskning som tidningen Resumé har gjort.

Advokaten Cecilia Torelm Tornberg menar generellt att recensioner som används i marknadsföring ska ge en rättvis bild av konsumenternas åsikter. Annars riskerar de att vilseleda, vilket kan vara i strid med marknadsföringslagen.

– Vad det innebär är att alla recensioner som presenteras av företaget i fråga som information från konsumenter måste avspegla verkliga konsumenters övertygelser eller erfarenheter, säger hon till Resumé.

Cecilia Torelm Tornberg säger att Lyko kan riskera böter på flera miljoner kronor.

Läggs in i snittbetyg

Tidningen har slumpvis valt ut 300 produktrecensioner från medarbetare. Det genomsnittliga betyget de ger produkter är 4,6 stjärnor. På en produkt står medarbetarna för hälften av recensionerna.

I alla recensioner framkommer det att det är Lykos medarbetare som har gjort recensionerna. Men det syns inte att medarbetares betyg räknas in i produktens snittbetyg. Just det skulle kunna vara ett brott mot marknadsföringslagen.

Vissa av medarbetarna får produkter gratis, vilket inte gör dem till konsumenter. Att företaget uppträder som att de skulle vara konsumenter, det kan bli riktigt dyrt.

– Att ett företag utger sig för att vara en konsument genom att ge sken av att ge en konsumentrecension när man jobbar på företaget riskerar alltså att vara otillåtet och det kan utdömas en marknadsstörningsavgift upp till tio miljoner kronor, säger Cecilia Torelm Tornberg.

Rickard Lyko är vd och son till grundarna av näthandeln Lyko.

Lyko: Kan vara missvisande

Anledningen till att Lyko låtit sina egna medarbetare göra recensioner är att de vill skapa mer data på varje produkt, menar Lykos vd Rickard Lyko.

– Men vi förstår kritiken och att man kan se det på det sättet, säger han.

Efter Resumés granskning ska skönhetsjätten se över sina rutiner. Åtgärden blir troligtvis att medarbetarnas betyg tas bort i snittbetygen, redan i morgon, enligt Rickar Lyko.

– Jag håller med, i vissa lägen kan det ge en missvisande bild, och det är inte det vi är ute efter. Vi vill ge en transparant bild av produkterna.

ANNONS EXTERN LÄNK

Dela julkänslan och låt julen blomma – skicka ett blombud med Interflora här!

Interflora

Publisert:

LÄS VIDARE

Nya bluffen – låtsades vara kurirtjänst från PostNord

ÄMNEN I ARTIKELN

Lyko

Resumé