Tvåbarnsmamman utsattes för rasism på H&M

avJoanna Górecka

Publicerad:
Uppdaterad:

Kifayo Yosif och hennes barn gick till H&M för att handla kläder. Men i butiken bemöttes de av en rasistisk kommentar och hån. Som kompensation fick tvåbarnsmamman ett presentkort – men väntar fortfarande på en ursäkt.

– Jag och många andra med annan nationalitet än svensk spenderar tusenlappar på H&M varje år. Ändå behandlas vi som lägre stående, säger Kifayo Yosif.

Foto: Kifayo Yosif med sin 6-månaders bebis.

Det var i januari som Kifayo Yosif gick till H&M i Gränbystaden med sina små barn, en 6-månaders bebis och en tvååring.

– Vi var på väg in i provrummen för att prova kläder. Det var då en äldre person som stod och pratade med en ur personalen som tittade på oss och sa: ”Här kommer bananerna” sen började båda skratta åt mig och mina barn. Det var ingen annan där så det var riktat mot oss och personen som jobbade i butiken skattade verkligen från djupet av sitt hjärta, säger Kifayo Yosif och fortsätter:

– Jag kände mig oerhört ledsen. Det var så fel, mot mig och mina barn. Och det är frustrerande också för att fick mig att känna mig som en dålig mamma som inte kunde säga något tillbaka.

Fick presentkort som kompensation

Kifayo Yosif har varit i kontakt med en chef på H&M. Chefen har bett om ursäkt och tvåbarnsmamman fick ett presentkort på 600 kronor som kompensation.

— Men det jag ville ha var en ursäkt från den anställda som tyckte att det var passande att skratta åt det rasistiska skämtet. De sa bara att personen jobbade extra och inte gick att få tag på. Det här var för flera veckor sen. De har lovat mig en ursäkt från den här personen men den har inte kommit.

Hon fortsätter:
– Det här är inte rättvist. Om det hade varit deras barn hade de inte accepterat det här.

Johanna Roos som är kommunikationschef H&M kommenterar incidenten i ett mejl till Aftonbladet:

”Människors lika värde är en självklarhet för oss och alla människor ska bemötas med respekt hos oss på H&M, i enlighet med våra värderingar. Vi ser mycket allvarligt på händelsen som kunden beskriver och vi har haft en löpande dialog direkt med kunden, samt träffat henne, för att kunna utreda vad som har hänt och för att internt säkerställa att det inte kommer att hända igen.”

”Känner mig maktlös”

Kifayo kom från Somalia till Sverige för några år sen. Hon uttrycker en stor uppgivenhet inför det hon utsattes för.

– Jag och många andra med annan nationalitet än svensk spenderar tusenlappar på H&M varje år. Ändå behandlas vi som lägre stående. Vem på jorden har valt sin nationalitet? Vem har valt sin hudfärg? Jag förstår inte hur folk kan känna sig överlägsna över något som ingen av oss har valt. Dessa människor måste innerst inne må riktigt dåligt. Jag känner mig bara så maktlös i allt det här. Jag vet att rasism numera är vardag men vi måste försöka stoppa denna ignorans på något sätt.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM